Quote from Funbeat user on 9 May 2010, 21:00Då växlar jag rätt iaf. Men det är allt oftare som jag nu ligger på största klingan fram och näst minsta bakdrevet (av 7), känner att jag egentligen skulle vilja ha en klinga till där fram....
Fast det bästa är kanske att "bara" vänja sig vid att det är
Då växlar jag rätt iaf. Men det är allt oftare som jag nu ligger på största klingan fram och näst minsta bakdrevet (av 7), känner att jag egentligen skulle vilja ha en klinga till där fram....
Fast det bästa är kanske att "bara" vänja sig vid att det är
Quote from Funbeat user on 9 May 2010, 22:22Gerda: gå till cykelhandlaren och be och få provköra en cyklocross och en racer. Det ger dig perspektiv till din hybrid...
Gerda: gå till cykelhandlaren och be och få provköra en cyklocross och en racer. Det ger dig perspektiv till din hybrid...
Quote from Funbeat user on 10 May 2010, 08:28Jag håller med Daniel.
Men du behöver inte bli av med din hybrid. Den kan vara mycket bra under vintern när du vill ha grövre däck, stänkskärmar osv.
Jag trivs med crosscykeln. Den är kanske inte lika "häftig", men jag hänger med i klungan som alla andr
Jag håller med Daniel.
Men du behöver inte bli av med din hybrid. Den kan vara mycket bra under vintern när du vill ha grövre däck, stänkskärmar osv.
Jag trivs med crosscykeln. Den är kanske inte lika "häftig", men jag hänger med i klungan som alla andr
Quote from Funbeat user on 10 May 2010, 09:51Tack för tipsen Daniel X 2
Men min nuvarande cykel är ingen vintercykel! Iaf inte om det är snö, saknar min gamla cykel för den var bra att cykla i snö med (ja, jag vet att många säger att man inte ska cykla i snö), men den var tvungen att gå "graven". J
Tack för tipsen Daniel X 2
Men min nuvarande cykel är ingen vintercykel! Iaf inte om det är snö, saknar min gamla cykel för den var bra att cykla i snö med (ja, jag vet att många säger att man inte ska cykla i snö), men den var tvungen att gå "graven". J
Quote from Funbeat user on 10 May 2010, 11:38Gerda,
Det som händer är att kedjan slits. När varje nit på kedjan slits lite, blir det 114 x "lite slitage". Det där gör att kedjan blir lite längre. När kedjan blir lite längre, så börjar den slita på kuggarna på bakkassetten och på framdreven. När de
Gerda,
Det som händer är att kedjan slits. När varje nit på kedjan slits lite, blir det 114 x "lite slitage". Det där gör att kedjan blir lite längre. När kedjan blir lite längre, så börjar den slita på kuggarna på bakkassetten och på framdreven. När de
Quote from Funbeat user on 10 May 2010, 13:25Varje dag lär man sig nåt nytt1
Cyklen är tom 8 år, inne på det nionde tror jag...
Så eftersom jag nu ändå måste på och byta allting så kan jag ju lika gärna byta så att jag får en annan utväxling eller hur?
Jaja, det blir till att fundera (och känna e
Varje dag lär man sig nåt nytt1
Cyklen är tom 8 år, inne på det nionde tror jag...
Så eftersom jag nu ändå måste på och byta allting så kan jag ju lika gärna byta så att jag får en annan utväxling eller hur?
Jaja, det blir till att fundera (och känna e
Quote from Funbeat user on 10 May 2010, 13:46Hej igen Gerda,
Ja, när du ändå byter drivlinan kan du passa på och skaffa en anna utväxling också.
Men se upp lite ... du hade 7 klingor på kassetten bak. Shimano har haft olika mått genom åren och nu är naven avsedda för 8/9/10 klingor på kassetten.
Hej igen Gerda,
Ja, när du ändå byter drivlinan kan du passa på och skaffa en anna utväxling också.
Men se upp lite ... du hade 7 klingor på kassetten bak. Shimano har haft olika mått genom åren och nu är naven avsedda för 8/9/10 klingor på kassetten.
Quote from Berit Bengtson on 10 May 2010, 14:02Daniel Ridings skrev en hel del bra, men oxå tex följande felaktighet om att mäta kedjeslitage:
> Hur vet man vad "tidigt" är?
> Det finns ett litet måttstock som man hakar ena sidan ner
> i en kedjeklänk.Kedjeslitaget mäter man bäst en tumstock/stålsk
Daniel Ridings skrev en hel del bra, men oxå tex följande felaktighet om att mäta kedjeslitage:
> Hur vet man vad "tidigt" är?
> Det finns ett litet måttstock som man hakar ena sidan ner
> i en kedjeklänk.
Kedjeslitaget mäter man bäst en tumstock/stålsk
Quote from Funbeat user on 10 May 2010, 17:52Är det inte enklast att jämföra den mot en ny kedja?
Om man hänger upp dem vertikalt, borde de ge de "sanna" längderna.Längden över 24 länkar ska vara exakt tolv tum.
Om längden är längre än 12 1/16 tum bör man byta kedjan.
1 tum = 2.54 cm, 1/16 tum =
Är det inte enklast att jämföra den mot en ny kedja?
Om man hänger upp dem vertikalt, borde de ge de "sanna" längderna.
Längden över 24 länkar ska vara exakt tolv tum.
Om längden är längre än 12 1/16 tum bör man byta kedjan.
1 tum = 2.54 cm, 1/16 tum =
Quote from Berit Bengtson on 10 May 2010, 18:21Markku S undrade:
> Är det inte enklast att jämföra den mot en ny kedja?
> Om man hänger upp dem vertikalt, borde de ge de "sanna" längderna.Du har en annan definition av enkelt än de flesta andra jag vet.
Med en tumstock/stålskala kan du mäta kedjeslit
Markku S undrade:
> Är det inte enklast att jämföra den mot en ny kedja?
> Om man hänger upp dem vertikalt, borde de ge de "sanna" längderna.
Du har en annan definition av enkelt än de flesta andra jag vet.
Med en tumstock/stålskala kan du mäta kedjeslit