Quote from Guest on 15 July 2009, 21:53Undrar lite hur man egentligen ska springa ska man springa på endast framdelen av foten eller landa på hälarna och rulla fram som man gör när man går?
Funderade lite på hur jag själv gör och kom nog fram till följande att om jag springer med mina uppbygg
Undrar lite hur man egentligen ska springa ska man springa på endast framdelen av foten eller landa på hälarna och rulla fram som man gör när man går?
Funderade lite på hur jag själv gör och kom nog fram till följande att om jag springer med mina uppbygg
Quote from Funbeat user on 15 July 2009, 22:03Du glömde en sak; landa på mellanfoten.
Du glömde en sak; landa på mellanfoten.
Quote from Funbeat user on 15 July 2009, 23:41Jag tycker det mesta tyder på att det viktiga egentligen inte är hur man sätter i foten, utan var man sätter i foten. Den ska sättas i marken så nära kroppens tyngdpunkt som möjligt, för att landningen ska bromsa mindre och belasta knät mindre. Foten ska
Jag tycker det mesta tyder på att det viktiga egentligen inte är hur man sätter i foten, utan var man sätter i foten. Den ska sättas i marken så nära kroppens tyngdpunkt som möjligt, för att landningen ska bromsa mindre och belasta knät mindre. Foten ska
Quote from Funbeat user on 16 July 2009, 08:19Håller med Klas i det han skriver ovan.
Dock inte det sista, byte till lätta skor med tunn häl underlättar ganska mycket!
Håller med Klas i det han skriver ovan.
Dock inte det sista, byte till lätta skor med tunn häl underlättar ganska mycket!
Quote from Funbeat user on 16 July 2009, 12:34Jag är en stor fan av tunna skor, eller inga skor alls, men det är en stor omställning för kroppen.
Kan vara värt att tillägga att problemet med överpronering blir mycket mindre när man inte landar på hälen. Det kommer du att se om du springer på löpband
Jag är en stor fan av tunna skor, eller inga skor alls, men det är en stor omställning för kroppen.
Kan vara värt att tillägga att problemet med överpronering blir mycket mindre när man inte landar på hälen. Det kommer du att se om du springer på löpband
Quote from Funbeat user on 16 July 2009, 14:09En sak att tänka på när det gäller att landa på framfoten och att ha tunna skor är att då du landar på framfoten blir belastningen på fötterna mycket större och risken för fotskador (t ex plantar fasciit och stressfrakturer) blir mycket större. Många hävd
En sak att tänka på när det gäller att landa på framfoten och att ha tunna skor är att då du landar på framfoten blir belastningen på fötterna mycket större och risken för fotskador (t ex plantar fasciit och stressfrakturer) blir mycket större. Många hävd
Quote from Funbeat user on 16 July 2009, 14:14Javisst! En försiktig övergång under några månader är ju lämplig.
Javisst! En försiktig övergång under några månader är ju lämplig.
Quote from Funbeat user on 16 July 2009, 14:27All förändring kan skapa skador om man inte vänjer sig vid det. Så om man beslutar sig för ändra steget så ska man göra det långsamt och försiktigt.
Hurvida det är mer eller mindre skador med en mellanfotsisättning kan man debattera hur länge som helst o
All förändring kan skapa skador om man inte vänjer sig vid det. Så om man beslutar sig för ändra steget så ska man göra det långsamt och försiktigt.
Hurvida det är mer eller mindre skador med en mellanfotsisättning kan man debattera hur länge som helst o
Quote from Funbeat user on 16 July 2009, 15:00För mig räcker det att framfotsisättning möjliggör högre farter. Därför fortsätter jag att styra över mot den varianten. Inte i första hand för att det är lindrigare ur skadesynpunkt.
Nya skaderisker skriver jag under på. Fötter, hälsenor och vader är nu
För mig räcker det att framfotsisättning möjliggör högre farter. Därför fortsätter jag att styra över mot den varianten. Inte i första hand för att det är lindrigare ur skadesynpunkt.
Nya skaderisker skriver jag under på. Fötter, hälsenor och vader är nu
Quote from Funbeat user on 17 July 2009, 10:31häl- eller mellanfotsisättning; därom tvista de lärde, utifrån skaderisk dvs. att fram/mellanfotsisättning är mer effektivt utifrån ett tidsvinnande perspektiv råder det knappast tvivel om (se bara på hur de snabbaste springer). vid en mellanfotsisättning
häl- eller mellanfotsisättning; därom tvista de lärde, utifrån skaderisk dvs. att fram/mellanfotsisättning är mer effektivt utifrån ett tidsvinnande perspektiv råder det knappast tvivel om (se bara på hur de snabbaste springer). vid en mellanfotsisättning