Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelFråga om val av budgethjul för ra …
You need to log in to create posts and topics.

Beg finhjul: http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&id=78203
Brukshjul: http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&id=77981
Racing 5 begagnat: http://www.fredrikshof.se/buy-and-sell/view/25634?listed_forum_id=S%C3%A4ljes

Finhjul har alltid Campabody av någon anledning.

Bras Håkan, jag lär mig av dig varje dag! Då är egentligen bägge de bra köp för pengarna, jämfört med t ex par Aksium eller de billigaste Shimano?

Anders:
Det är inte många hjul som är simplare än de billigaste Shimano-hjulen, eller Aksium.
Åtminstone enl mig.

Ni som vet:
Sådär allmänt, vad ska man tänka på vid beg-köp av hjul mer än det uppenbara att de är raka, ekrarna är ok o fälgarna är fräscha (i förhållande till priset)?

Och:
Om man har bra hjul men fälgen av nån anledning är slut, lönar det sig i allmän

Hur vet du om ekrarna är OK?

Kolla hjulet noggrannt, precis som du skriver.
För mig innebär det även ovalitet och att ekrarna har jämn spänning (knäpp på dem med nageln)

I ett normalt hjul slits inte ekrar, och om naven underhålls slits i praktiken inte de heller.
Däremot är fälgen

Och med skivbromsar, som inom 10-15 år förhoppningsvis är standard även på landsvägscyklar, så är också fälgslitage ett minne blott. Vansinnet i att slita på strukturella komponenter är snart över.

Vad gäller hjul så är det postorder utomlands som gäller

Jag vet flera som har fått byta sina fälgra tots att de inte har varit nedbromsade,
Då pga olyckor o likn och eftersom vägunderhållet inte verkar öka som kommer tyvärr den sortens olyckor troligen inte att minska.
Tyvärr.

Jo, det klart, olyckor och hårda genomslag kan fortfarande ställa till det. Men de är tack och lov väldigt ovanliga. Genomslag slipper man nästan helt genom att ha tillräckligt tryck i däcken.