Quote from Funbeat user on 25 May 2012, 09:34Beg finhjul: http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&id=78203
Brukshjul: http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&id=77981
Racing 5 begagnat: http://www.fredrikshof.se/buy-and-sell/view/25634?listed_forum_id=S%C3%A4ljes
Beg finhjul: http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&id=78203
Brukshjul: http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&id=77981
Racing 5 begagnat: http://www.fredrikshof.se/buy-and-sell/view/25634?listed_forum_id=S%C3%A4ljes
Quote from Funbeat user on 25 May 2012, 10:31Finhjul har alltid Campabody av någon anledning.
Finhjul har alltid Campabody av någon anledning.
Quote from Funbeat user on 25 May 2012, 13:52Bras Håkan, jag lär mig av dig varje dag! Då är egentligen bägge de bra köp för pengarna, jämfört med t ex par Aksium eller de billigaste Shimano?
Bras Håkan, jag lär mig av dig varje dag! Då är egentligen bägge de bra köp för pengarna, jämfört med t ex par Aksium eller de billigaste Shimano?
Quote from Berit Bengtson on 25 May 2012, 15:36Anders:
Det är inte många hjul som är simplare än de billigaste Shimano-hjulen, eller Aksium.
Åtminstone enl mig.
Anders:
Det är inte många hjul som är simplare än de billigaste Shimano-hjulen, eller Aksium.
Åtminstone enl mig.
Quote from Funbeat user on 25 May 2012, 16:16Ni som vet:
Sådär allmänt, vad ska man tänka på vid beg-köp av hjul mer än det uppenbara att de är raka, ekrarna är ok o fälgarna är fräscha (i förhållande till priset)?Och:
Om man har bra hjul men fälgen av nån anledning är slut, lönar det sig i allmän
Ni som vet:
Sådär allmänt, vad ska man tänka på vid beg-köp av hjul mer än det uppenbara att de är raka, ekrarna är ok o fälgarna är fräscha (i förhållande till priset)?
Och:
Om man har bra hjul men fälgen av nån anledning är slut, lönar det sig i allmän
Quote from Funbeat user on 25 May 2012, 16:50Hur vet du om ekrarna är OK?
Hur vet du om ekrarna är OK?
Quote from Berit Bengtson on 25 May 2012, 16:57Kolla hjulet noggrannt, precis som du skriver.
För mig innebär det även ovalitet och att ekrarna har jämn spänning (knäpp på dem med nageln)I ett normalt hjul slits inte ekrar, och om naven underhålls slits i praktiken inte de heller.
Däremot är fälgen
Kolla hjulet noggrannt, precis som du skriver.
För mig innebär det även ovalitet och att ekrarna har jämn spänning (knäpp på dem med nageln)
I ett normalt hjul slits inte ekrar, och om naven underhålls slits i praktiken inte de heller.
Däremot är fälgen
Quote from Funbeat user on 26 May 2012, 01:47Och med skivbromsar, som inom 10-15 år förhoppningsvis är standard även på landsvägscyklar, så är också fälgslitage ett minne blott. Vansinnet i att slita på strukturella komponenter är snart över.
Vad gäller hjul så är det postorder utomlands som gäller
Och med skivbromsar, som inom 10-15 år förhoppningsvis är standard även på landsvägscyklar, så är också fälgslitage ett minne blott. Vansinnet i att slita på strukturella komponenter är snart över.
Vad gäller hjul så är det postorder utomlands som gäller
Quote from Berit Bengtson on 26 May 2012, 09:16Jag vet flera som har fått byta sina fälgra tots att de inte har varit nedbromsade,
Då pga olyckor o likn och eftersom vägunderhållet inte verkar öka som kommer tyvärr den sortens olyckor troligen inte att minska.
Tyvärr.
Jag vet flera som har fått byta sina fälgra tots att de inte har varit nedbromsade,
Då pga olyckor o likn och eftersom vägunderhållet inte verkar öka som kommer tyvärr den sortens olyckor troligen inte att minska.
Tyvärr.
Quote from Funbeat user on 26 May 2012, 13:30Jo, det klart, olyckor och hårda genomslag kan fortfarande ställa till det. Men de är tack och lov väldigt ovanliga. Genomslag slipper man nästan helt genom att ha tillräckligt tryck i däcken.
Jo, det klart, olyckor och hårda genomslag kan fortfarande ställa till det. Men de är tack och lov väldigt ovanliga. Genomslag slipper man nästan helt genom att ha tillräckligt tryck i däcken.