Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Återhämtat mig precis från en vecka utan löpträning och alldeles förkyld. Om tre veckor drygt är det Lidingöloppet 30km som gäller. Grunnar på hur jag bör lägga upp dessa veckor efter det här ofrivilliga avbrottet.
* Köra hårt 2 veckor med fartiga pass nu

Jag hade kört alternativ 2. Välj ut några få nyckelpass (2-3 st) men starta ändå lugnt de första 2-3 passen. Inte supermycket tid om du ska både rampa upp, köra nyckelpass och sen trappa ner, men det borde gå 🙂

Vet inte exakt vsd du hade tänkt för pass

Jag hade tagit det lugnt.
Det är vansinnigt lätt att skada sig eller bli förkyld igen om man kör på efter sjukdom.
Långt är OK, snabbt tror jag blir farligt.

Mycket känsla och ingen hets.

Sen, om det efter någon vecka känns otroligt bra under långpasset

Du var ju bra tränad innan du blev förkyld. Ta det lugnt en vecka med korta, lugna pass. Sen en vecka med bra träning, men ta inte ut det där sista ur kroppen. Och sista veckan lite lugnt, så springer du säkert under 2.20!

Bättre att du tränar för lite

Äh, jag tror inte att du behöver vara överdrivet försiktig. Försök komma upp i 7 mil den här veckan men spara lite mer fartiga pass (behöver inte vara fartigare än tröskel) till slutet av veckan. Nästa vecka kan du köra hårt, sen tar du det halvlugnt och

Tack för input, även om det kanske var litet sent. Var iväg och tävlade 3 dagar nu i helgen. 😉

Vad menar ni Lars och Anders med tröskel? Det är så diffust, olika personer kan mena olika saker.

15 km i 4:15, skulle det funka som tröskelpass för mig? Lut

Ja, tröskel är ett suddigt begrepp. Oftast avses den anaeroba tröskeln, i princip den högsta fart du kan hålla i en timme.

Ja, vad hände sen? Efter Risveden Terräng i lördags vilade jag en dag och joggade lätt dag två. I går körde jag 19,4 km kuperad asfalt i 4:21min/km, ett pass jag är väldigt nöjd med. Är inte helt kurrant än, har en sådan här grej som brukar kunna sitta i

Du tror inte du ska försöka hålla nere intensiteten lite så "det som kan ta någon månad" går över lite snabbare?

Rädd för att det kanske blir lite för mycket hårda pass utan lugna mellan.

Har försökt tidigare att vila bort, funkade inte bättre det. Och tråkigare var det med. 🙂

12