Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningFundering kring dolme
You need to log in to create posts and topics.

Studerade några elittriathleter i snabbanan i helgen. Noterade att några av dem vid simning med dolme trots allt använde benen lite grann och har faktiskt inte förut tänkt på hur andra gör och om jag gör "fel". Jag har alltid utgått från att benen skall v

Jag undviker att sparka med benen när jag simmar med dolme. Men visst lite blir det säkert ändå. Sen vad som är ett eller fel vet jag inte 🙂

Tanken med dolme är ju att man inte ska använda benen, men risken är om man blir för statisk i benen att man motverkar kroppens rotation och dessutom får man ett onaturligt vattenläge (benen flyter upp och axlarna/överkropp ligger för djupt). Jag är inte

att simma med dolme och sparka är också ett bra teknik övning för att för bättre benspark.

om du saxa med ben när du sparka och har en dolme få du vet direkt då du tappa dolme.

jag sparka like mycket med och utan dolme, men många tycker jag använda inte

Jag använder just aldrig mina ben på frisim annat än som en balanserande funktion och jag kan tänka mig att jag även balanserar lite när jag simmar med dolme också, utan att tänka på det. Men det är ingen drivande kick.

Första lilla simningen efter långt skadeuppehåll. Mycket folk i banan på allmän tid så det passade perfekt att simma mest dolme. Väl i vattnet så undrar jag om jag trots allt nog inte också har använt benen tidigare, utan att jag tänkt på det. Kändes avig