Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Jag bor i Umeå och funderar på att köpa en garmin 305. Fungerar GPSen bra här uppe?

På svenska Wikipedia står det om GPS: "En uppsättning av mer än 24 satelliter är idag i drift, som ger möjlighet för alla med en GPS-mottagare att bestämma sin position (longitud, latitud och altitud), oavsett väder, dag som natt och var som helst på jord

Gps-signalen kommer från satelliter högt uppe i rymden. De vet inte vad som är Norrland resp. Stockholm eller New York.

http://sv.wikipedia.org/wiki/GPS

Edit: vad snabb du är som hann före mig Tomas 😉
Och jag vet att Wiki inte är den fullständiga sanni

Det är ju sant förstås, jag tänkte nog på mobiltelefonnätet... så tack för era svar, nu känner jag mig lugnare och ännu mer peppad att skaffa en garmin. Hmm, fyller ju inte år förrän mitten av december, får nog önska en present i förväg. Jag vill ha nuu!

Nja, riktigt så enkelt är det inte. Det finns säkert nån som är beredd att ge ett tekniskt detaljerat svar, men lite lam förenklat så bygger det på triangulering mellan satelliterna. För att få bra värden behövs t ex absolut minst tre satelliter, de ska

Haha 🙂

- -
Avvaktar nu nån riktig teknikers mer exakta svar.
- -

Precis. Fram med lite formler nu. Hur många promille sämre är egentligen GPS-mottagningen i Burträsk än i Staffanstorp?

Det här skulle kunna bli en riktig långkörare till tråd... 🙂

Jo, det är ju sant. Min sambo påpekade samma sak när jag sa att jag "var lugn nu", att helst ska man kunna triangulera med 4 satelliter... Men vi har en gps i bilen, och den funkar ju bra i alla fall, även när man drar längre norrut och inåt i landet. Vi

Om man vill veta detaljer om GPS verkar denna sida alldeles utmärkt!

http://www.kowoma.de/en/gps/index.htm

slutsats är nog att i Norrland är det inga problem, möjligen kan det bland vara lite skillnad i polartrakterna, mest för att man med flit har just

Av min ringa kunskap om ämnet så tror att de hänger mycket på terrängen....

Jag vet inte mycket om satelliter, ingenting faktiskt, men vad jag vet är att olika GPS har olika mottagning.(Där stoppar kunskapen om olika gpsmottagare) Jag bor i Skellefteå oc

Jag hade inga problem med 305:an när jag skidade runt på isen mellan Boden-Lule(å), är det Norrland nog så klarar du dig!!

(alla vet ju att Norrland börjar i höjd med Ume(å)! :-))