Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Jag springer på lördag för första gången. Jag är ingen super-inbiten löpare så jag har ingen flashig klocka eller sånt. Vanligtvis kör jag med Runtastic på min iPhone, och tycker det funkar kanon för att hålla tid och distans. Och framför allt då snitthas

Kilometer-markeringarna är nog helt ok. Kombinera med ett mellantidsarmband http://www.marathon.se/Mellantidsarmband och ngn enkel klocka.

Nu har jag ingen erfarenhet av just Runtastic men däremot av en 5-6 olika andra löparappar på iphone. Om inte Runtastic är alldeles jätte-annorlunda så använder den GPS för att mäta distansen/farten och telefonnätet för att ladda ner kartor (och ev. annat

Totaldistansen är kontrollmätt långt noggrannare än någon tävlande under loppet kan mäta. Därför borde kilometerskyltarna sitta mycket exakt (ev. flyttade till närmsta lyktstolpe eller liknande).
Memorera dina önskade mellantider vid 5, 10, 15 och 20km oc

Kilometermarkeringarna lär visa betydlígt mer korrekt än din GPS och det kan som sagt kombineras med en enkel klocka.

Observera att kilometermarkeringarna för 5, 10, 15, 20 km inte alltid sammanfaller med mellantidsmattorna för respektive distanser. Vilka är rätt, undrar jag?

Tillägg: ordet "mellantidsmattor" är mitt egna påhitt. Jag vet inte vad de heter, men det bru

Markeringarna brukar inte vara så noggrant utplacerade i mindre lopp, hur det är i Göteborgsvarvet skall jag låta vara osagt.

Som sagt ha en lapp med dina ideala kilometertider runt handleden. Jag blir en aning mer korkad ju lägre jag springer och ju varmare det är, då börjar sånt där som skulle memoreras bli suddigt och min beräkningsdel av hjärnan blir långsam. Eller skriv med