Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

I år ska jag springa för första gången, så jag undrar lite vad en rimlig tid kan ligga på första gången har inte tränat särkilt hårt har väl nästan precis börja träna.

Finns de nån speciell backe eller så som man ska se upp med som brukar fälla många?

h

Om du sköter löpningen från nu till maj (dvs 20-25 km per vecka med gradvis längre pass) så är sub2 inga problem! Sikta på 1:50!

Tipset är väl att ta det lugnt i starten och inte dras med i för högt tempo första 5 km.
Jag brukar dricka på alla stationer

Kungsportsplatsen till Götaplatsen är en favoritsträcka: mycket publik och eftersom folk börjar bli trötta där springer man om många 🙂

Mitt tips är att ta det lugnt upp till toppen av Älvsborgsbron och hitta tempot nedför bron / längs älvstranden. Känn

Kanske är det pga av omedveten respekt, men jag har aldrig sett på någon av broarna (värsta motluten) som svåra. Älvsborgsbron kommer tidigt så då är man pigg och Götaälvbron är kul eftersom man fortfarande är ganska pigg och den leder tillbaka till stan.

Viktigast tycker jag är det som Per säger: Ta det lugnt i början. Annars är det lätt att dra iväg eftersom man har massor av energi, tänd av att det är tävling och kanske lite irriterad över alla långsamma framför som bara är i vägen 🙂

instämmer med tidigare inlägg om att ta det lugnt i början.
Själv sprang jag första gången förra året och gick ut för hårt i början då jag sprang om mycket folk och fick kickar av det. Dock stod sedan väggen framför mig vid valand, och därefter blev jag

På mitt första varv för två årsedan var det väldigt trångt uppför Götaälvbron, jag startade ju grupp 9 el nåt sånt. Massor med folkt som gick och nästan omöjligt att springa om nån där. Sedan cykelbanan efter Linneplatsen mot Änggården var som ett enda tå

Tack för alla bra tips, men hur kan det vara lämpligt att lägga uppe träningen säg dom två sista veckorna innan loppet?
Borde man vila helt eller kanske hålla igång lite grann?

tacksam för alla åsikter.

(hv)

Ungefär såhär skulle jag göra uppladdningen:

Näst sista veckan lättare träning än vanligt och med fokus på fart. Inget långpass alltså, men gärna både ett kort- och ett långintervallpass. Inga pass som ger mjölksyra.

Sista veckan riktigt lätt. Om du kän

Kim, Daniel Rönnqvist har gjort ett träningsprogram för halvmaraton på ca 2 timmar som jag själv försöker följa. Du kan ju kika på det och se ifall det är något för dig. Annars så finns det (liknande) program på http://www.marathon.se för halvmaror på olika tide

12