Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumPulsklocka / GPS - Endast Garmin.Garmin 410
You need to log in to create posts and topics.

12

Mjukvaran spelar in här, dess algoritmer för att extrapolera utifrån de mätpunkter den får. Jag tycker att jag får avsevärt bättre än 6-7%. Mina senaste två lopp är:

Sthlm Halvmara: Ska vara 21097, GPS säger 21080.
Hässelbyloppet: Ska vara 10000, GPS säg

Felet ligger med hyfsade mottagarförhållanden på 1-2%. Varje punkt har som du säger några meters fel, men felen är någotsånär normalfördelade och adderas inte.

Men allvarligt - hur många här springer längs egentligen exakt samma linje som ett lopp kontrollmätts på? Är det ens möjligt - annat än på en bana?

I de lopp jag har sprungit hittills så har jag:
* varit tvungen att springa ytterkurva ibland pga löpare i

Vad är exakt?

Funderade över introduktionen Plus hade för detta test.

De sade att man vill att GPS mätningen visar rätt men vad är rätt? Det enda vi kan säga med säkerhet är att ingen GPS visar rätt sträcka om vi med rätt menar en noggrannhet på tex +/-

Där tror jag du nuddar en av pudlarnas kärnor Peter.

Vad är exakt.

Jag gjorde nyligen ett program för att summera antalet höjdmeter från en gps-fil. Jag räknade varje mätpunkt och fick till ofantligt många höjdmeter. Nu är gps väldigt dålig på

Vad det handlade om va ju att en klocka för 2800kr visade mer fel, än ett gäng gratis appar till div. olika telefoner. Något som man annars tar för givet, borde vara tvärtom!

Jag misstänker det flera i denna tråd redan har varit inne på, nämligen någon form av handhavandefel. Jag brukar oftast springa med både iPhone och Garmin 305, även på loppen - och min erfarenhet är att klockan är betydligt närmare sanningen än telefonen.

12