Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Hej,

Jag har nyligen uppgraderat till en Garmin Fenix 2 och är överlag mycket nöjd.

Men en sak verkar konstigt: när jag är ute springer får jag orimligt högt tempo på första varvet (som jag satt till 500 meter). Det handlar om ungefär en minut snabbare

Jag har ingen Fenix, men väl ForeRunner. Hur långe har det gått efter det att den signalerade att den hittat satelliter, tills du drog iväg? När den signallerar så har den en dassig mottagning. Man vill gärna vänta ett bra tag till, annars blir det gärna

Tibor, jag drar direkt när den säger att den hittat satelliterna. Har bara antagit att det betyder "kör" 🙂

Kollade kartan nu också, och jag verkar ha sprungit lite sicksack rakt igenom husväggarna där på ett ställe ...

Hur länge efter att den hittat

Jag har upplevt att angivet tempot är väldigt "fladdrigt" i början på vissa pass. Kan pendla mellan 2 min/km till 11 min/km trots att man springer hyfsat konstant fart. Brukar stabilisera sig efter nån kilometer. Om jag tänker tillbaka när det hänt har de

För egen del tycker jag det brukar räcka om man väntar en 10-15 sekunder efter att den hittat satelliterna, så brukar inspelningen se betydligt bättre ut.

Oj, 2-11 min/km, där kan vi prata om variation!

10-15 sekunder, det ska jag väl kunna vänta kan man tycka. Men det är lite förrädiskt - jag hade en Garmin Forerunner 210 förut och den tog ju längre tid på sig att hitta satelliterna, men när den väl var

Det är säkert så enkelt att klockorna har olika gränsvärden när den anser sig "färdig". Ena klockan kanske tycker att det behövs 6 satelliter, medan den andra klockan nöjer sig med 2. Resten säger sig själv...

Jag lägger alltid klockan i fönstret medan j

Tibor, nu vill jag absolut inte vara någon sorts okoskodó ember, men..
Det behövs väl alltid minst 4 satelliter för en GPS-fix?
Iaf på den tiden jag läste navigation.
Annars blir det ju snor-knepigt att ränka ut positionen.
Men jorden har kanske blivit pl

Haha, ja mer än två lär det iaf behövas. 🙂
Siffrorna var förstås bara exempel på principen.

Hej, kom på att jag skulle återkoppla ... Jag vill tacka för era tips!

Det verkar funka utmärkt att vänta en stund extra efter att klockan säger att den är klar. Har testat det ett par gånger nu och fått helt rimliga tempoangivelser även på första femhu