Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelGest för att be om ursäkt?
You need to log in to create posts and topics.

Det är inte helt ovanligt att jag ger bilister fingret eller hötter med näven, men i förrgår behövde jag be en bilist om ursäkt och insåg att jag inte har någon gest för det. Någon som har något tips?

Du får väl blinka som bilisterna 😉

Eller så brukar jag lyfta handen och visa. Kolla på tennisspelare gör när de vinner en boll med tur.

Vifta med tungan.

Ja, det har jag länge funderat på som yrkesförare. Jag brukar vifta med handen som Asterix och Obelix gör.

Man lyfter handen som om man räckte upp den i skolan men drar ner den innan den kommit ända upp och lägger den på bröstet.

Man får inte se sur eller arg ut utan man ska se ångerfull ut. Lyftet indikerar "ah, jag förstår vad jag gjort" och gör att den du

Huvudet lite på sne (typ visa halsen) och samtidigt vinkla en handen utåt (typ visa handleden) samt passande min på ansiktet.

Det här kräver lite illustrationer tycker jag.

På 90-talet hade bilisterna i Tyskland ett tecken.
Tre fingrar ( pek-, lång- och ringfinger ) pekandes åt sidan. Betydde "E" för Entschuldige ( förlåt )
Kanske något att försöka införa?

Vet inte om de fortfarande använder det, då jag inte har sett det d

Pekfinger och långfinger ihop uppsträckta gör väl präster? Som en slags välsignelse.. (tänker högt innan första koppen kaffe gör verkan)

Stämmer Bruse 🙂