Quote from Guest on 10 April 2010, 20:56Noterade i dag ett glapp som tycks vara i vevparti/vevlager;
När jag rör någon av vevarmarna så rör sig även klingorna.Utslitet vevlager? Men redan efter 1 år?
Noterade i dag ett glapp som tycks vara i vevparti/vevlager;
När jag rör någon av vevarmarna så rör sig även klingorna.
Utslitet vevlager? Men redan efter 1 år?
Quote from Funbeat user on 10 April 2010, 21:06Utslitet eller ej korrekt åtdraget.
Och om det varit för hårt åtdraget så är det inget konstig med att det slitits ut på ett år heller.
Utslitet eller ej korrekt åtdraget.
Och om det varit för hårt åtdraget så är det inget konstig med att det slitits ut på ett år heller.
Quote from Funbeat user on 10 April 2010, 21:07Vilken typ av vevlager har du?
Vilken typ av vevlager har du?
Quote from Funbeat user on 10 April 2010, 21:25Det är FSA.
(Merida CX 4)
Det är FSA.
(Merida CX 4)
Quote from Funbeat user on 10 April 2010, 22:06OK. Några tips:
1: Kontrollera att vevlagret är korrekt justerat/monterat.
Om du inte kan avgöra det, ta cykeln till verkstad.2: Du bör demontera vevarmarna och kontrollera om vevaxeln har slitage. Om inte, så är förmodligen lagren slut. Enkelt att byta
OK. Några tips:
1: Kontrollera att vevlagret är korrekt justerat/monterat.
Om du inte kan avgöra det, ta cykeln till verkstad.
2: Du bör demontera vevarmarna och kontrollera om vevaxeln har slitage. Om inte, så är förmodligen lagren slut. Enkelt att byta
Quote from Funbeat user on 13 April 2010, 20:29Diagnosen är enligt hovmekanikerna utslitet vevlager.
Ytterligare en slitage detalj att ta med i beräkningen...
Diagnosen är enligt hovmekanikerna utslitet vevlager.
Ytterligare en slitage detalj att ta med i beräkningen...
Quote from Funbeat user on 14 April 2010, 11:56Jag har också problemet att klingorna rör sig när jag sätter tryck på vevarmarna. Men det känns inte som något glapp, utan det är mer ett flex som märks när man trycker på ordentligt. När jag kör maximala igångdrag på tung växel i låg fart så flexar det s
Jag har också problemet att klingorna rör sig när jag sätter tryck på vevarmarna. Men det känns inte som något glapp, utan det är mer ett flex som märks när man trycker på ordentligt. När jag kör maximala igångdrag på tung växel i låg fart så flexar det s
Quote from Funbeat user on 14 April 2010, 18:21Det låter som nåt annat än mina problem - där räckte
det att vicka vevarmarna med tummen och pekfingret.
Blir helt enkelt ett "spel" i vevlagret där axeln kan röra sig.
Det låter som nåt annat än mina problem - där räckte
det att vicka vevarmarna med tummen och pekfingret.
Blir helt enkelt ett "spel" i vevlagret där axeln kan röra sig.
Quote from Funbeat user on 14 April 2010, 18:45De flesta ramar flexar och är inte ramen specifikt byggd för spurter så flexar den garanterat.
De flesta ramar flexar och är inte ramen specifikt byggd för spurter så flexar den garanterat.
Quote from Funbeat user on 14 April 2010, 18:49Håll din cykel i sadel och styrstam, för ner pedalen i sitt lägsta läge och tryck till nedåt med foten. Du kommer att märka ett flex i sidled och det har med ramens laterala styvhet (eller brist på detta) att göra.
Edit: jaha där var David snabbare med fö
Håll din cykel i sadel och styrstam, för ner pedalen i sitt lägsta läge och tryck till nedåt med foten. Du kommer att märka ett flex i sidled och det har med ramens laterala styvhet (eller brist på detta) att göra.
Edit: jaha där var David snabbare med fö