Quote from Guest on 20 January 2008, 14:55Glukos plus fruktos förbättrar prestationsförmågan jämfört med enbart glukos:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=107551
Fascinerande, det hade jag aldrig gissat. Fruktos är väl om jag inte minns fel långsamt jämfört med t ex maltodextrin?
Glukos plus fruktos förbättrar prestationsförmågan jämfört med enbart glukos:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=107551
Fascinerande, det hade jag aldrig gissat. Fruktos är väl om jag inte minns fel långsamt jämfört med t ex maltodextrin?
Quote from Fredrik Närenfors on 20 January 2008, 15:05Jag blev lika överraskad som du när jag först fick höra det för nåt år sen. Däremot så är det ju en mycket begränsad mängd fruktos som tillåts. Kommer inte ihåg om det var typ 5-10% eller nåt. Har också för mig att det var vid verkliga långdistanslopp det
Jag blev lika överraskad som du när jag först fick höra det för nåt år sen. Däremot så är det ju en mycket begränsad mängd fruktos som tillåts. Kommer inte ihåg om det var typ 5-10% eller nåt. Har också för mig att det var vid verkliga långdistanslopp det
Quote from Funbeat user on 20 January 2008, 19:31Varsågod 🙂
Jag skulle, om jag hade fått gissa, sagt att fruktos skulle sakta ner upptaget av malto också. Fast jag kan inte tillräckligt om upptaget för att kunna motivera varför, det bara känns som att det är den långsammaste typen som borde reglera s
Varsågod 🙂
Jag skulle, om jag hade fått gissa, sagt att fruktos skulle sakta ner upptaget av malto också. Fast jag kan inte tillräckligt om upptaget för att kunna motivera varför, det bara känns som att det är den långsammaste typen som borde reglera s
Quote from Fredrik Närenfors on 20 January 2008, 19:43Ja det är svårt att veta vad som fungerar hur.
Gymgrossisten tex uppger att deras 5% iga iblandning av fruktos i maltodextrinet sänker GI från 138 till 112 typ. En rejäl sänkning alltså och jag vägrade använda Carboflex länge pga detta. Men så hörde jag o
Ja det är svårt att veta vad som fungerar hur.
Gymgrossisten tex uppger att deras 5% iga iblandning av fruktos i maltodextrinet sänker GI från 138 till 112 typ. En rejäl sänkning alltså och jag vägrade använda Carboflex länge pga detta. Men så hörde jag o
Quote from Funbeat user on 20 January 2008, 19:58Jag blandar alltid min egen sportdryck enligt följande:
Till 1 liter: 2 msk strösocker+1 msk fruktos+1 tsk salt+1 msk pressad citron
Det har alltid mottagits väl av magen. Fruktosen är sötare än det vanliga sockret, så blandningen blir sötare/godare ut
Jag blandar alltid min egen sportdryck enligt följande:
Till 1 liter: 2 msk strösocker+1 msk fruktos+1 tsk salt+1 msk pressad citron
Det har alltid mottagits väl av magen. Fruktosen är sötare än det vanliga sockret, så blandningen blir sötare/godare ut
Quote from Catharina Brattlin on 20 January 2008, 20:06Per, nu blir jag lite förvirrad...jag använder Carboflex Pure (...tror jag att det heter) i min Whey-80. Det står ingenting på Gymgrossistens hemsida om någon inblandning av fruktos...Är det dåligt att blanda det i sin proteindrink efter träning, eller, t
Per, nu blir jag lite förvirrad...jag använder Carboflex Pure (...tror jag att det heter) i min Whey-80. Det står ingenting på Gymgrossistens hemsida om någon inblandning av fruktos...Är det dåligt att blanda det i sin proteindrink efter träning, eller, t
Quote from Fredrik Närenfors on 20 January 2008, 20:23Håkan. Det är nog inget fel på din sportdryck. Men det låter lite i minsta laget. På kanske 0,7 liter så kan du säker blanda i 1 gram per kilo kroppsvikt. Snarare 1,5 dl än 3 matskedar.
Sylvia. CarboFlex pure låter som en ny produkt jag inte sett. Det är
Håkan. Det är nog inget fel på din sportdryck. Men det låter lite i minsta laget. På kanske 0,7 liter så kan du säker blanda i 1 gram per kilo kroppsvikt. Snarare 1,5 dl än 3 matskedar.
Sylvia. CarboFlex pure låter som en ny produkt jag inte sett. Det är
Quote from Catharina Brattlin on 20 January 2008, 20:35Per, hittar inget PE-värde, men innehållet är gjort av majsstärkelse, och även smaklöst. Inte ett ord om fruktos.
Hur många gram innehåller en skopa då (min skopa är på 0,5 dl)? Rekommenderat intag efter träning är tydligen 30 gram...
Per, hittar inget PE-värde, men innehållet är gjort av majsstärkelse, och även smaklöst. Inte ett ord om fruktos.
Hur många gram innehåller en skopa då (min skopa är på 0,5 dl)? Rekommenderat intag efter träning är tydligen 30 gram...
Quote from Fredrik Närenfors on 20 January 2008, 20:56DE inte PE. Betyder dextrosekvivalens och ju lägre det är ju närmare ren stärkelse är det vilket ska vara fördelaktigt. Det måste till exempel vara under 30 för att överhuvudtaget få kallas maltodextrin.
Nu var det så lnge sen jag vägde mina skopor. Blir
DE inte PE. Betyder dextrosekvivalens och ju lägre det är ju närmare ren stärkelse är det vilket ska vara fördelaktigt. Det måste till exempel vara under 30 för att överhuvudtaget få kallas maltodextrin.
Nu var det så lnge sen jag vägde mina skopor. Blir
Quote from Catharina Brattlin on 20 January 2008, 21:11Ja, såna vintrar skulle det vara fler av...;)
DE givetvis...läste fel (mina kontaktlinser är lite torra så här på kvällskvisten)...
Jag brukar ta lite rågad skopa, så då är jag nog rätt ute. Ihop med 1,5 skopa Whey-80 funkar återhätmningen optimalt, och
Ja, såna vintrar skulle det vara fler av...;)
DE givetvis...läste fel (mina kontaktlinser är lite torra så här på kvällskvisten)...
Jag brukar ta lite rågad skopa, så då är jag nog rätt ute. Ihop med 1,5 skopa Whey-80 funkar återhätmningen optimalt, och