Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelGodkända hjul??
You need to log in to create posts and topics.

Jag har länge funderat på att köpa nya hjul. Velat fram och åter mellan snygga, snabba, aerodynamiska och prisvärda. Men hur är det med regler, såväl på motionslopp som tävling? I första hand är det aktuellt för motionslopp men en del tävlingar hoppas jag

För linjelopp gäller regel 1.3.018 och de godkända undantagen listas på http://www.uci.ch/Modules/BUILTIN/getObject.asp?MenuId=MTkzNg&ObjTypeCode=FILE&type=FILE&id=NDkyNTc&LangId=1
Sidan uppdateras ganska ofta.

Vad jag kunde se finns inte de jag kollade på med bland undantagen men väl hjul med högre fälg o mindre antal ekrar. Zipp bl a har ju ganska höga fälgar. Fast jag vill kunna tävla med dem, såväl som att köra motionslopp.
Kanske enklast att dra ett mail o

Jag undrar huruvida den listan stämmer med verkligheten.
Varken Ursus (som Flaminia Ceramica tävlade med förra året) eller Easton finns ju med och dessa hjul tävlas det ju på.

Listan är ganska nyuppdaterad. Hed Jet och Hed Stinger är nya på listan för i år. Jag tror att det har tagits bort några udda hjul som var med förut. Easton är dock lite konstigt. Det fanns med några Eastonmodeller tidigare och det är ju inte direkt några

Easton hade för fula dekaler så de får inte vara med.

Andrew: Vad säljaren säger är ganska oväsentligt när kommissarien stoppar eller straffar dig med hänvisning till reglerna och UCI:s officiella lista...

Fredrik // Bra poäng. Inte så kul om man satt sprätt på 10-15 tusen för att sen inte kunna tävla med dem. Även om jag nog inte kommer tävla så värst mycket så ska de ju funka.
Tack för input, blir en viktig detalj när jag någon gång kommer till skott...

Så länge du inte kör världscupen eller stortävlingar på kontinenten så är nog inte hjulen ett problem.

Här hemma så är inte kommisarierna speciellt intresserade av varken hjulen eller måtten på cykeln.

Det beror på vem som är kommissarie. Vissa, ffa. UCI-kommissarierna, kollar att du har tillåtna hjul.
Det är en av de saker som är lättast att kolla när det gäller cykeln.
Jag skulle aldrig chansa.

Edit: Däremot så skulle jag skratta åt någon som åkte d