Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Min Garmin 225 har plötsligt börjat visa fel distans. Sedan den 3 juli så visar den cirka 500 m kortare distans för var 10:e kilometer. I söndags gjorde jag en uppdatering av klockan men felet kvarstår. Det ökade till och med 110 m på 10 km på samma runda

Jag var igår ute på en 20 km runda och min Garmin 630 rapporterade detta som 12.4 km på skärmen och helt koko km-tider. Kompisens 230 visade korrekt sträcka.

Tittar jag på rundorna här på Funbeat och på Garmin Connect så ser jag riktiga km-markeringar på

> Mattias. Om din klocka visar ca 12 km istället för 20 km så är orsaken troligen att klockan visar sträckan i miles istället för i km (1 mile = 1.609 km). Detta går att ställa om någonstans i klockans menyer.

Jag trodde det också, men sträcka är på "km" och "Varv" står på "automatisk 1.00 km".

Gårdagens runda stämde mycket bättre:
http://www.funbeat.se/training/show.aspx?TrainingID=51308323

Om det händer ofta skulle jag testa att göra en fabriksåterställning.

Idag så visade den åter igen samma distans, 10,1 km, som alla mina GPS klockor visat genom åren på en av mina rundor som jag alltid återkommer till. Samma runda som klockan visade vara 9,44 km för tre dagar sedan och 9,55 km för sex dagar sedan. Jag undra

>Thomas: Titta på GPS-spåret och kolla om GPS-banan skiljer sig åt när klockan mäter kortare sträckor. Borde gissningsvis kunna se en skillnad de dagar klockan mäter kortare distans.

Förmodligen inte felet, men kolla om du har aktiverat funktionen att k

Tack för tipsen, men som du konstaterar så är det inte det som varit problemet. Spåret är identiskt för de felmätta rundorna som för de rätt mätta. Även startpunkten stämmer. Det händer ibland att den blir fel men inte i dessa fall. Klockan har konsekvent

Nu har GPS:en visat rätt sedan 14 juli men idag flippade GPS:en ut totalt efter 7,5 km. Den tappade positionen fullständigt. Jag har tydligen varit uppe och flugit över östra Stockholm på drygt 3700 m höjd och bland annat flugit över Djurgården. Flygturen