Quote from Funbeat user on 5 November 2012, 10:12@ Heff
Håller med om att GPS inte är livsnödvändigt, jag har dock alltid med min eftersom jag tycker att det är roligt.
Men motionsspår kan vara bedrägliga, vill man verkligen springa tex 5 km bör man kolla att de är ordentligt uppmätta. I det största f
@ Heff
Håller med om att GPS inte är livsnödvändigt, jag har dock alltid med min eftersom jag tycker att det är roligt.
Men motionsspår kan vara bedrägliga, vill man verkligen springa tex 5 km bör man kolla att de är ordentligt uppmätta. I det största f
Quote from Funbeat user on 18 November 2012, 21:30Hur har du kommit fram till dessa mer noggranna sträckor? 🙂
Inte mätt med GPS väl?
Hur har du kommit fram till dessa mer noggranna sträckor? 🙂
Inte mätt med GPS väl?
Quote from Funbeat user on 18 November 2012, 22:43Och är det med är mäthjul så glöm inte att även mäthjul har ett fel - ett fel vars storlek beror av underlaget och farten man går med. På motionsspår räknar jag med felmarginal på upp mot 1% för mäthjul vid normal promenadfas, men klart bättre på slät asf
Och är det med är mäthjul så glöm inte att även mäthjul har ett fel - ett fel vars storlek beror av underlaget och farten man går med. På motionsspår räknar jag med felmarginal på upp mot 1% för mäthjul vid normal promenadfas, men klart bättre på slät asf
Quote from Funbeat user on 28 November 2012, 20:35En undring, har en Forerunner 305, mäter den stegad sträcka, dvs tar med höjdskillnader i beräkningen, eller är det sträcka mät från punkt till punkt, vågrätt bara?
En undring, har en Forerunner 305, mäter den stegad sträcka, dvs tar med höjdskillnader i beräkningen, eller är det sträcka mät från punkt till punkt, vågrätt bara?
Quote from Funbeat user on 28 November 2012, 23:15Höjdmätningen på en GPS-klocka är inte särskild noggran jämfört med en barometrisk höjdmätning. Jag har för mig att Garmins GPS-klockor därför mäter den horisontella sträckan.
För de allra flest realistiska löpturer ger höjdprofilen en försumbar inverka
Höjdmätningen på en GPS-klocka är inte särskild noggran jämfört med en barometrisk höjdmätning. Jag har för mig att Garmins GPS-klockor därför mäter den horisontella sträckan.
För de allra flest realistiska löpturer ger höjdprofilen en försumbar inverka
Quote from Funbeat user on 11 December 2012, 15:49Gps har mycket bra noggrannhet på rakare sträckor under öppen himmel.
Cykel gpsen garmin edge 800 kalibrerar in hjulsensorn under gång med hjälp av gps, som man sen kan använda sig av om man sen vill mäta upp ett krokigt spår inne i skogen med sämre sate
Gps har mycket bra noggrannhet på rakare sträckor under öppen himmel.
Cykel gpsen garmin edge 800 kalibrerar in hjulsensorn under gång med hjälp av gps, som man sen kan använda sig av om man sen vill mäta upp ett krokigt spår inne i skogen med sämre sate
Quote from Funbeat user on 11 December 2012, 16:48Daniel: Gissningsvis tolkar jag dig fel, men ledde du cykeln under kalibreringen? ("Cykel gpsen garmin edge 800 kalibrerar in hjulsensorn under gång").
Kalibreringsfaktorn är olika om man går med cykeln eller om man cyklar. Även välpumpade däck komprime
Daniel: Gissningsvis tolkar jag dig fel, men ledde du cykeln under kalibreringen? ("Cykel gpsen garmin edge 800 kalibrerar in hjulsensorn under gång").
Kalibreringsfaktorn är olika om man går med cykeln eller om man cyklar. Även välpumpade däck komprime
Quote from Funbeat user on 11 December 2012, 22:17Cykla en sträcka på vägen tills edgen autokalibrerat sig, stäng av gps-funktionen, sväng sen in i skogen och mät upp banan... typ... på den stunden kanske inte däcket inte tappat luften förhoppningsvis.
Annars återstår väl bara att krypa runt banan med en
Cykla en sträcka på vägen tills edgen autokalibrerat sig, stäng av gps-funktionen, sväng sen in i skogen och mät upp banan... typ... på den stunden kanske inte däcket inte tappat luften förhoppningsvis.
Annars återstår väl bara att krypa runt banan med en
Quote from Funbeat user on 14 December 2012, 22:26ang cykel och däck.
om man styr eller cyklar är hur cykeln "lutar" i kurvorna också en bidragande orsak till olika mätningar.....
ang cykel och däck.
om man styr eller cyklar är hur cykeln "lutar" i kurvorna också en bidragande orsak till olika mätningar.....