Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Jag vet att jag läst om detta tidigare nr appen till iphone var ny, men hittar inte den tråden nu. Jag har läng misstänkt att min gps i iphonen inte visar korrekt avstånd. Nu när jag löpte midnattsloppet i gbg kunde jag se det svart på vitt. Enligt appen

Hur ser kartan ut när du laddar upp den här? Är start och mål på rätt ställe? Har den svävat ut nånstans?

Brukar du se till att du har kontakt med tillräckigt många satelliter innan du påbörjar passet?
Man kan få stora mätfel om man slår igång GPS:en och direkt påbörjar passet. Det kan ta upp till 1 minut innan din telefon låst tillräckligt med satelliter för

Läste att tidigare att man kan gå in på inställningar och ändra GPS-intervall till längre tid så blir mätningen annorlunda. har dock ej provat själv.

Kanske har med vilke app man använder, jag körde nike+ under midnattloppet i göteborg. sprang 9,97 km. Rätt bra nogrannhet tycker jag! Körde ifån 5

Jo kartorna ser ut precis som vanligt. strecket är markerat på de stigar, vägar jag löper på.
Innan jag börjar ser jag till att sateliten finns. Den säger " välkommen letar efter satelitsignaler" Just nu när jag testar att sätta på appen visar den GPS: +/

min Garminklocka brukar ligga på +/- 10 som jämförelse, men om det är appen eller din klockas GPS-upptagning som är dålig kan jag inte svara på.
Kan du jämföra och köra både funbeat-appen och t ex Runkeeper samtidigt på samma pass och se om de skiljer sig

Då du säger att det ser bra ut på kartan - har du då förstorat upp den ordentligt? Då brukar konstigheterna visa sig nämligen!

Min erfarenhet är att FB-appen (iPhone) nästan alltid visar längre sträcka (och därmed högre tempo) än min Garmin FR305. Vilken som är närmst verkligheten vet jag inte säkert men min högst personliga åsikt är att Garmin har tillverkat GPS:er bra mkt längr

Christer: vet man hur bra google är på att placera bakgrundkartan med vägar etc. på rätt GPS-koordinater? Det skulle kanske kunna vara att själva GPS-spåret från klockan visar mer rätt vägsträckning än googles bakgrundskarta gör beroende på var man bor?

12