Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Hej, jag har blivit cykelfantast!
Är det någon som kan ge mig lite tips på hur man ska lägga taktiken för att åka Grabbvätterns 9 mil?
Jag har ganska bra kondis men har inte cyklat mycket tidigare. Jag räkna med att ha åkt 30 mil (sammanlagt) innan löppet

Finns nog inget enkelt svar på den frågan. Hur långa rundor har du cyklat på träning? Det finns inget som säger att du inte skulle kunna hålla samma fart (25 km/h) hela vägen men det beror helt på hur van du är vid längre distanser. Se till att du kör någ

Tack för svaret!
Hur undviker man mjölksyra?

vad jag förstår så handlar det om kadensen (pedalvarv/minut), att man cyklar i ett jämnt tempo och att man inte har för tunga växlar.

Jasså? Det är kanske sant.
Men blir man inte trött ändå om man trampar "mycket"? Jag har alltid trott att man skulle minimera antal varv per minut...

Eftersom du är nybliven cykelfantast kommmer du inom kort att cykla Vätternrundan som är på 300 km. Om inte förr så kommer du då att tycka att 90 km är uppvärmning 😉

Det är inte bra att cykla på för tunga växlar, lagom är bäst. En del gillar att trampa

Jo...jag sikta redan på nästa års VR!
Jag bestämte att åka grabbvättern bara för att ta det lite lungt och förstå hur det fungera.
Jag har också sätt att det finns ett motionslopp som heter Mälarenrunda med massa med olika varianter.
Kanske något för mig