Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelGrenoble - Mont Ventoux (reseberä …
You need to log in to create posts and topics.

Kul länk Dennis!
Kunde luska ut att min Peugeot är från 76-79. Ska se senare om jag
hinner fördjupa mej lite mer i det och "narrow it down" mera.

Snyggt kvitto Christer!

Mmm, jag blev faktiskt lite löjligt glad då jag hittade det! Fast jag har haft svårt att hitta min Peugeot trots alla bra länkar. Det verkar vara en mycket speciell version.
PX-10S

Jag tänkte först att jag skulle köpa moderna växlar, 10-delat av nåt mä

Christer, jag uppgraderade min gamla touringcykel från 6 till 7 växlar för en massa år sedan.
Jag tror cyklemekanikern böjde ut bakgaffeln. Bakaxeln var dessutom kortare så hjulet blev mer diskat än vanligt.

FINNS det såna bakväxlar att köpa - jag trodde att det bara fanns 9 eller 10-delat numera

Tror att man ännu kan hitta cyklar som folk inspirerade av Bernt Johansson -76 köpte. Dom körde Vättern Runt -77. Och sedan dess har cyklarna stått i källaren.

Jag brukar tvätta hjulen och ibland så får någon mek disha hjulen om man ska köra fixie.
Man kan använda vilken bakväxel som helst till friktionsreglage.

Åtminstone vad gäller Shimano så är bakväxeln inga problem. Jag tror utväxlingen/geometrin är den samma.
Däremot kan det ju vara svårt att hitta reglage som har rätt antal växlar.

Finns utmärkta friktionsreglage.

Ja, mina fina spakar på ramen vill jag ju ha kvar 🙂

Vad jag förstår blir en modern bakväxel för tjock för gaffeln och det kanske kan bli problem med att växelföraren (eller vad det heter den där med 2 små hjul) går in i ekrarna?

Så jag undrar om man k

Ja, jag har ju sexdelat. Men du borde göra en retrorenovering och rama in kvittot!
Ha det i guldram ovanför. Tänk vad snyggt!