Quote from Guest on 8 May 2007, 16:39Efter att ha läst tråden om att köpa ny cykel, slog det mig att det pratas ganska mycket om olika typer av cyklar. Det skulle vara bra att få reda på vad som är skillnaderna mellan de olika typerna och då främst de typer som används inom racercykling. Sjä
Efter att ha läst tråden om att köpa ny cykel, slog det mig att det pratas ganska mycket om olika typer av cyklar. Det skulle vara bra att få reda på vad som är skillnaderna mellan de olika typerna och då främst de typer som används inom racercykling. Sjä
Quote from Funbeat user on 8 May 2007, 16:49Tjena tempo använder du på sträckor mellan 10 till 30 km finns också tempolopp som är längre. Men då brukar det oftast handla om partempo.
Tjena tempo använder du på sträckor mellan 10 till 30 km finns också tempolopp som är längre. Men då brukar det oftast handla om partempo.
Quote from Funbeat user on 8 May 2007, 16:52Det som skiljer olika racercyklar är vikten och utrustningen, sen är många cyklar väldigt dyra på grund av att det är ett känt märke som treak t.ex Jag köpte min nya merida med nya växelgruppen den kostade mig 43000kronor, hade jag valt treaks dyra hade
Det som skiljer olika racercyklar är vikten och utrustningen, sen är många cyklar väldigt dyra på grund av att det är ett känt märke som treak t.ex Jag köpte min nya merida med nya växelgruppen den kostade mig 43000kronor, hade jag valt treaks dyra hade
Quote from Funbeat user on 8 May 2007, 16:53Och vad är skillnaden på en tempohoj och andra racercyklar?
Får man använda en tempohoj när som helst eller är de bara tillåtna på tempotävlingar? Hur är det på motionslopp?
Och vad är skillnaden på en tempohoj och andra racercyklar?
Får man använda en tempohoj när som helst eller är de bara tillåtna på tempotävlingar? Hur är det på motionslopp?
Quote from Fredrik Närenfors on 8 May 2007, 16:55Det är tempostyret som är förbjudet på linjelopp tillika motionslopp. Ävenså diskhjulen.
Fö får du använda en temporam i ett linjelopp om du vill. Men det är nog vanligare med tvärtom. Mest för att folk köper linjecykel först kanske.En racer, linjecykl
Det är tempostyret som är förbjudet på linjelopp tillika motionslopp. Ävenså diskhjulen.
Fö får du använda en temporam i ett linjelopp om du vill. Men det är nog vanligare med tvärtom. Mest för att folk köper linjecykel först kanske.
En racer, linjecykl
Quote from Funbeat user on 8 May 2007, 16:57På tempocykeln sitter man mer som i en liggställning sen har du ju disktallrik och tempobåge det ser annorlunda ut jämfört med vanlig linje. Tempocyklar får man inte använda på motionslopp, men det går väldigt fort och cykla på en tempocykel jämfört med e
På tempocykeln sitter man mer som i en liggställning sen har du ju disktallrik och tempobåge det ser annorlunda ut jämfört med vanlig linje. Tempocyklar får man inte använda på motionslopp, men det går väldigt fort och cykla på en tempocykel jämfört med e
Quote from Johan Fylke on 8 May 2007, 17:29Diskhjul är väl inte förbjudet vid linjelopp bara lite mer obekvämt p.g.a dålig dämpning.
Diskhjul är väl inte förbjudet vid linjelopp bara lite mer obekvämt p.g.a dålig dämpning.
Quote from Funbeat user on 8 May 2007, 17:47OK, schysst, man tackar.
Så en tempocykel är alltså inget man behöver tänka på som motionär. Det gjorde ju eventuella cykelköp lättare. 🙂 Men får man använda tempocyklar på triathlonlopp?
Finns det andra typer av racercyklar än linjecykel och tempocyk
OK, schysst, man tackar.
Så en tempocykel är alltså inget man behöver tänka på som motionär. Det gjorde ju eventuella cykelköp lättare. 🙂 Men får man använda tempocyklar på triathlonlopp?
Finns det andra typer av racercyklar än linjecykel och tempocyk
Quote from Camilla Höög on 8 May 2007, 18:27Vissa lopp tillåter inte täckta hjul, t.ex. Vätternrundan och Hisingen Runt.
Det är för att de är vindfång.
Tempobågar är inte tillåtna för att det är så svårt att bromsa om man ligger i bågen.
Vissa lopp tillåter inte täckta hjul, t.ex. Vätternrundan och Hisingen Runt.
Det är för att de är vindfång.
Tempobågar är inte tillåtna för att det är så svårt att bromsa om man ligger i bågen.
Quote from Berit Bengtson on 8 May 2007, 18:42Markus Johansson skrev:
> Diskhjul är väl inte förbjudet vid linjelopp bara lite mer obekvämt p.g.a dålig dämpning.Att dämpning, eller tom fjädring, skulle vara annorlunda på diskhjul jmf med ekrade hjul
är en av alla myter som frodas inom cyklingen.M
Markus Johansson skrev:
> Diskhjul är väl inte förbjudet vid linjelopp bara lite mer obekvämt p.g.a dålig dämpning.
Att dämpning, eller tom fjädring, skulle vara annorlunda på diskhjul jmf med ekrade hjul
är en av alla myter som frodas inom cyklingen.
M