Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelGrundläggande skillnader mellan o …
You need to log in to create posts and topics.

Som första (tävlings/tränings) cykel är det en vanlig linje hoj man ska ha. Man klarar sig utmärkt.

För triathlon, kan man montera en "aerobar" på styret, för att få en lägre och mer avlasstad position.

På en tri-/tempo ram sitter man mer rakt över vevp

Ett tillägg till ovanstående är att en triathloncykel kan ha "aggressivare" vinklar än en tempocykel. Triathlonförbundet har inte lika hårda regler som cykelförbundet när det t.ex. gäller hur långt fram du får sitta. Dessutom tillåts mer kreativa ramlösni

Som Fredrik påpekade så lyder inte triatleter under UCI och har helt egna reglementen.

Som Guson påpekade så är diskhjul absolut inte tillåtna på linjelopp. På motionslopp vet jag faktiskt inte om det finns några bestämmelser på hjul. Men jag skulle nog

OK, många tack! Så som triathletmotionär räcker det alltså att köpa ett tempostyre till racern så är man i princip framme, alternativt spendera massa pengar på en aerodynamiskt bra ram?

På Piggelino är det just nu en diskussion om "touringskor"... Tourin

Vad har jag nu ställt till då? 🙂

En touringcykel är en cykel som lämpar sig för att ha packning på.
Dvs. den har fästen för pakethållare fram och bak + skärmar.

T.ex. en sån här: http://gb.cannondale.com/bikes/07/ce/urban/touring/model-7TR.html

Den har ofta lite flackare vinklar för at

http://www.terrybicycles.com/cycling_savvy/madeleine.html

_en_ drömcykel ...

Linus. Du är inte intresserad av vare sig touringcykel eller skor. Däremot kan du troligtvis tänka dig vara intresserad av triathlon skor till cykeln. De är gjorde med tanke på snabba växlingar. Dvs de sitter redan på cykeln och man knäpper dem i farten,

Många tack. Nu är allt mycket klarare! 🙂

Ling Ling: ååå den var snygg du! Fasiken vilket fint litet mönster på ramen. Nu dreglar jag ned mitt tagnetbord...*suck*