Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningGrundträning
You need to log in to create posts and topics.

Hur ser egentligen ett program ut för grundträning?

Vilka principer är det som gäller?

Mina mål är att springa 3.30 på mitt första maraton i sommar;
göra 1.25 på halvmaran och sub 38 på milen.

Mina personbästa är; 21 km 1.30.38, 10 km 39.56

Mer mängd & långpass, mindre tempo. Det tempo man kör handlar mer om längre snabbdistanser och långa intervaller utan mjölksyra.

Angående dina tider är 38 & 1.25 ganska lika, 3.30 är däremot klart svagare. Är det maran du siktar på skulle du kunna kapa t

Maran är jag egentligen inte sugen på. Nu var det en kompis som fick det i bröllopspresent. Nu är vi ett gäng som ska springa tillsammans.

Vet inte om jag är beredd att lägga ner den tid som krävs för att jag ska göra 3.15
Vill hellre göra bra tider på

Du gör troligen 3:30 med regelbundna långpass på rätt sida tvåmilstrecket - som du har nytta av i halvmaraträningen också.

Hur hårt du periodiserar beror i hög grad på hur mycket tid du vill lägga - ju närmre din maxkapacitet för träningsupptag du ligge

Jag kikade på din träning och det ser ut som om du tränar ganska bra. Byt ut några av dina cykelpass mot löpning så ska det nog gå bra. Min egen erfarenhet är att man bör springa ca 3-4mil/veckan under ett par månader för att kunna springa ett behagligt m

Behagligt marathonlopp?? 😀

Till skillnad från de "obehagliga". Kanske fick jag till ett syftningsfel.

Mina 5 cent:
Ditt halvmaramål är som sagt väldigt mycket högre ställt än ditt mål för maran. Om du är god för 1:25 på halvmaran klarar du antagligen 3:30 på maran utan någon egentlig marathonspecifik träning. Lägg in en mängdperiod med rejäla långpass ett

Beror lite på vilken löpartyp man är men jag vet att jag tog stora steg framåt på milen och halvmaran efter en vinter med enbart strikt distanslöpning. Distansfart under tröskel innebär inte nödvändigtvis att man håller sig till det som upplevs som långsa