Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumTriathlonGrundträning långdistans
You need to log in to create posts and topics.

12

Nu är höstsäsongen inte riktigt slut än men eftersom jag är en rastlös själ ibland har jag redan börjat fundera på hur grundträningen borde se ut. Vilket resulterade i ett träningsprogram. En hel del är baserat på personliga förutsättningar - som att jag

Nu är jag långt ifrån någon expert, men några synpunkter har jag alltid 🙂

Simning (min hjärtefråga) - bättre ofta och kort än långt och sällan. Klarar du verkligen 90 min? Bättre att köra 40 min på lunchen x2?
Simning körs bäst: uppvärmnnig/teknik+kon

Jag är långt ifrån någon expert, men jag tror det kan vara klokt med styrketräning i programmet. dels för att förhindra skador och dels för att man inte ska tappa teknik och hålling under långa konditionspass.
Eftersom det är ett grudtränings upplägg gör

Bra synpunkter Torbjörn. 🙂

Nittiminuterspassen i simning ligger där de ligger eftersom jag har idéer om att börja träna lite med KbSS mastersgrupp. Får se hur det funkar och huruvida de 90 minuterspass de har om morgnarna verkligen är 90 minuter eller o

Du cyklar för lite och kort.

Tänk jag visste att du skulle tycka det, Dp. Triatletens dilemma: För lite löpning, för lite cykling och för få simpass. Och det enda som är genuint gynnsamt för alla tre grenar (och därmed tidseffektivt) rationaliseras bort. 100 minuter om dagen i snitt

Det är mest ifall du ska köra Imdistans så måste du ha minst ett långpass i veckan. Du har inget....

Ambitiöst program Robert. Om du fixar det är jag väldigt imponerad.

Det går utmärkt att vänta med långpassen på cykel tills våren. Förra vintern la jag fokus på långa intervaller på trainern och det gav en god bas att stå på.

Jag tror dessutom på Torb

I sak har du i princip rätt David - det skulle vara gynnsamt med fler långa cykelpass under grundträningsperioden - men det finns inga måsten. Inför debuten i år körde jag totalt sju pass på fyra timmar eller mer, det första inföll Valborg. I perioden jul

Poängen är att få lååång arbetstid. De flesta har mer än 9 timmar på IM.

12