Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningHög puls när jag tränar
You need to log in to create posts and topics.

Jag får hög puls när jag löper vid normal fart , 190 sl/min vid 4,30 fart , men när jag kör intervall 3,50 fart så är pulsen uppe på max 185 . Kan inte fatta varför ????

Kan inte förklaringen vara så enkel att det faktiskt tar ganska lång tid att bygga upp den där sista pulshöjningen från 185 till 190 och att detta inte hinns med under ett intervall?

Det fungerar likadant för mig och jag tror det är så för alla. Ju bättr

OK är med på det du säger , jag behöver bara sänka farten med ca: 15 sek/km så sjunker pulsen under 185 .

Det tycker jag låter ganska normalt eller så är jag också onormal. 🙂

20 slags skillnad/minut alltså - det har jag också. Om jag springer i 6:00-tempo ligger pulsen på ca 150, springer jag i 5:00-tempo ligger den på ca 170.

Edit: korrigerat skrivfel...

Det låter skönt att höra , 🙂 Det är bara det att jag tycker min puls är lite hög , upp mot 195 slag/min , och då är det ändå inte min max puls . Vet ej vad jag har i max.

Den där regeln med att man ska utgå från vad det nu är och dra av ett slag per år är kass, man kan ha mycket högre eller lägre maxpuls än så. Så det är inte omöjligt att du har en ganska hög maxpuls...

Hmm, hade 195 i snittpuls under en halvmara nyligen, men 200max. Något vajsing här, när jag var ute och gick runt starten så var den uppe i 140. Värsta loppet någonsin, var inte ens kul att springa, inte bättre av att man fick ont i ryggen och att skavsår

Höll på att sätta morgonkaffet i fel strupe när jag läste denna rubrik, "No shit liksom", tänkte jag. Förstår dock nu när jag läste i diskussionen 😉

Skönt att höra att jag inte är ensam med extremt hög puls... Jag ligger alltid ca 15-20 slag/minut över mina träningskompisar. Har en maxpuls på en bit över 200 och kan utan problem snitta över 190 på en halvmara