Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Hur fungerar höjdmätningen för er som har Forerunner 310XT? På de passen jag har gjort med klockan verkar höjdsiffrorna inte stämma alls. För att ta dagens löppass som exempel:
Jag sprang hemifrån ner till havet en runda och sen hem igen. Havet borde ju l

Eftersom GPS-signalerna kommer ovanifrån och inte från sidorna har de svårt att mäta just höjd. Se tidigare diskussioner i ämnet!

Siffrorna direkt från klockan är som du har märkt rena tramset.

Med Spotrtracks och elevation correction plug-in blir det hyfsat bra.

Just så är det. Jag undersökte det här lite på skoj med min Garmin FR305:a under ett träningspass på rundbana. Se här: http://www.funbeat.se/training/show.aspx?TrainingID=5118902

Vad gäller höjdmätning verkar FR305 och FR310 vara likvärdiga.

Ladda hem och sporttracks och den eminenta "Elevation Correction Plugin", enda nackdelen är att det inte stämmer om man springer över broar...

Why? Räknar den det som havsnivå?

Svar Ja !

Jag vet att jag lämnat detta svar i nån tidigare tråd nånstan men minns inte riktigt var. Hur som helst som en som sitter och jobbar mycket med kartor odyl så kan jag informera om att möh inte är det som man tänker det är alltså inte meter över havsytan.

Helt igenom korrekt information från Johan där - bra!

Det man kan säga om elevation correction plugin är att den jobbar mot en databas med mätdata från satelliter som mätt upp jordytan med laser. De relativa höjdskillnaderna har alltså bra noggrannhet.