Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningHöjdskillnad Stockholm Marathon
You need to log in to create posts and topics.

Vet någon vilken höjdskillnad från lägsta till högsta punkt det är på Stockholm Marathon? Sprang idag en halvmara med en höjdskillnad på 65 meter, vilket jag må säga kändes.

Må gott!

Eva-Marie

Den största höjdskillnaden tror jag är från vattnet till toppen på st paulsgatan. Knappast mer än 30m.

Fel, det var halvmaran. Maran är till västerbron, 40-50m.

Sant att Stockholmsmarans högsta punkt är Västerbron men den är "bara" 30 m upp (fria segelhöjden under är 26 m). Banprofil här: http://www.stockholmmarathon.se/start/content_popup.cfm?Sec_ID=435

Ah, gissade bara, men trodde faktiskt att den var lite högre, segelfria höjden är ju inte höjden mitt på.

Själva bron är naturligtvis högst, men inte speciellt brant. Det som känns värst i benen är den lilla svängen, Pålsundsbacken, från Söder Mälarstrand upp på bron. Lyckligtvis brukar det stå en dusch just där.

Tycker inte avsnittet vid Västerbron är värst. Man är beredd på den uppförsbacken mentalt.

Det är värre med alla smygmeter från centralen och framåt. Har sett många gå sig riktigt stumma där.

Grejjen är väl den att man har V-bron (både upp och ner) i benen när stigningen börjar från efter stadshuset.

Jo, men det är inte det jag menar.

Västerbron vet man att man måste hålla igen lite på.

När man kommer in i stan igen med alla svängar till höger och vänster märker man inte att det går uppåt. Dessutom brukar det vara ganska mycket publik här. Det är vä