Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningHåll / Mjälthugg
You need to log in to create posts and topics.

Ja, på en 20minuters-runda hinner jag få håll två-tre gånger nästan varje gång. Varför? Tiden till senaste matintaget har varierat, jag har plockat
upp stenar för att lindra det men ibland är det väldans segt alltså..

Varför får man håll, och hur förebyg

Finns väl inget vetenskapligt bevis vad det handlar om riktigt, men det som brukar fungera är att stretcha/värma upp musklerna i magen ordentligt innan, samt fokusera på andningen, se till att hålla så djupa, syresättande och lugna andetag som är möjligt.

Och andas ut på vänster fot, inte höger.

Kan du vara nybörjare som löpare möjligen - du har dolt din träning för andra så det går inte att se. Man måste träna innan man blir bra på nåt och även magen behöver tränas. Det räcker med att träna löpning men det kan ta några veckor/månader ibland inna

Nu har jag öppnat visningen av min träning så aaaalla kan se 🙂
(men inte tidpunkten, så att nån kommer på att stabba mig i skogen)

Hohoho! Jag tackar för era tips, försökte spänna musklerna hela tiden igår men jääklar vad tungt! 😀
Antagligen är det te

Nu sa inte träningen sådär jättemycket, men ett recept skulle kunna vara:

1. Spring långsamt! Försök att öka på tiden du springer från vecka till vecka. (högst 10% per vecka dock)

2. Ha tålamod. Det tar tid att träna kroppen. (Veckor, månader, år - för

jennie, min erfarenhet är att håll kommer när man är i obalans i bålens muskler. Vanligaste felet är att andningen inte är synkad med löpningens rörelser. När jag får håll tänker jag därför bara på andningen. Andas in på två steg och sen ut på två steg fu

Utförsbacke är klart värre när det gäller håll!

håll-er med 😉

Skriver upp i blocket: aaaann..ddddaaaaa...ssss.... Klart! 😀
Låter logiskt, ska tänka på att andas i takt nästa gång, hittills har jag..
Typ inte gjort det iaf 😀