Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningHållning
You need to log in to create posts and topics.

Då jag är en rätt så medioker löpare så har jag ett litet dilemma.

När jag springer i ca 6-min tempo så sjunker jag ihop och får dålig hållning som påverkar löpningen negativt.
Rätar jag upp mig och tänker på hållningen osv så höjs farten till ca 5:30 te

Jobba med stabiliseringsträning (för att förbättra hållningen i alla lägen) samtidigt som du förlänger långpassen lite allt eftersom. Skulle jag göra. 🙂

HÅller med Fredrika! Kör coreträning, det kan göras på många sätt. Tex med en sån där stor boll eller ett maghjul. (Vet inte de korrekta benämningarna;))
Kör inte bara situps och liknande för ren magstyrka, utan övningar med stabiliserande inslag och "ba

Corestyrka är bra, men det är ofrånkomligt att tappa teknik när man sänker farten. Spring så långt du orkar (5:30-tempo) med rätt hållning, så ska du se att det snart blir längre än en timme.

Hosta mycket då du är förkyld=) Kan göra underverk med små stabilisernade muskler...

Kanske OT, men jag har på senaste tiden fått domningar i armarna när jag sover. Kan det ha med hållningen att göra också?
Jag har nyligen börjat med löpning och sitter annars många timmar framför min laptop på dagarna (pluggar på distans).

Finns det någo

Då är jag med andra ord inne på rätt linje, undvika att springa ihopsjunken och försöka lägga in Core pass.

Tyvärr så måste jag tvinga iväg mig på styrketräning osv. allt som har med puls att göra så kommer jag iväg men övingar för styrka osv är svårt at

Jag tycker inte du är medioker, mer träning kommer ge resultat! SNart orkar du 1.5 timme med bra hållning 🙂

Gtb-varvet höll i 15km sen klappade jag ihop totalt.
Friskt vågat....
Nästa år så ska det gå bättre