Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningHälseneproblem
You need to log in to create posts and topics.

Senaste 3 gångerna jag varit ute och sprungit har jag fått problem med vänster hälsenan. Första gången värst. Gjorde inget ovanligt, vrickade inte eller sträckte inte. Känner av det idag igen (vårruset igår).

Vad göra? Dags för nya skor?

Kan tilläggas

Dags för excentrisk träning! Stå på ett trappsteg eller motsvarande, gå upp på tå med båda benen, och låt den foten du har ont i ta hela vikten på vägen ned.

Här kan du läsa mer: http://www.skane.se/upload/Webbplatser/Hassleholm/nya%20hässleholm/dokumen

Kan vara så att du behöver stretcha vader o lårmuskler som man kan bli lite kort i vid cykling. Hade liknande känning förra året efter att jag körde mycket cykel. Gick till sjukgymnasten som sa att jag måste stretcha mer.

På vilket sätt har du problem? som att det känns lite mulet eller som att det knastrar i hälsenan, eller bara lite allmänn känning?

Tänkte bara spinna vidare på vad Mela skrev.

Jag hade problem med hälsenan förra sommaren och hade träningsuppehåll i 2 månader utan att det försvann. Till slut fick jag tipset av en sjukgymnast att köra 20-30 excentriska tåhävningar varje dag och besvä

Jag fick hälseneinflammation för många år sedan när jag var på cykelsemester. Jag cyklade i ett par joggingskor som hälkappan gick väldigt högt upp bak på hälen. Sen hade jag antagligen sadeln lite för högt så att skon tryckte mot hälsenan när jag trampad

Ditt problem kan komma från cyklingen. Om sadelpositionen är för hög så kommer du aldrig ner med hälen och det brukar ge symtom när man sen ska springa eller gå i en trappa. Jag råkade ut för detta och fick sänka sadeln bit för bit till jag satt "rätt". O

Tack allihop för goda råd.
Innan Göteborgsvarvet igår hade jag känningar och det låg lite i bakhuvudet så jag tog det nog undermedvetet lite lugnt. KOm på efter halva loppet att jag hade glömt bort hälsenan och efteråt kändes det bättre än innan.. *kliar

shit happens....ibland känns de lite i muskler och leder.