Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumTriathlonHalv Ironman
You need to log in to create posts and topics.

12

Tänkte köra en halv IM för första gången 2012 i Vansbro. Här kan både nybörjare dela med sig av funderingar och frågor, men jag hoppas även på bra input och tips från alla er som avklarat distansen. (t+)

Ett tips jag fått var att göra en HIM i veckan som träning. Dvs när man räknar ihop distanserna under en hel vecka så skall det motsvara en HIM. Och träna på att springa efter cyklingen. Hur bra tips det är vet jag inte men visst gick det bättre i år än 2

Bra tumregel för att klara loppet.

Träna lika långt i veckan som loppet är långt.

Tycker att det stämmer på det mesta, Mara, 1/2mara, skidåkning osv.

Hur man ska träna beror väl mycket på ens nuvarande status. För egen del hade jag innan jag började träna för en halv IM ingen erfarenhet av att cykla mer än ett par mil så då fick mycket fokus bli att öka uthållighet och snabbhet på cykeln.

Simning blev

Fördelen med att hålla i simträningen är att det hjälper till att stärka upp Core muskulaturen i kroppen.
Även om det är det kortaste momentet i tävlingen så blir man stark i kroppen av simning och det har man nytta av i slutet då man börjar krokna.

Ja, det var ingen uppmaning att inte simträna 😉 Men ibland måste man prioritera. Det handlar ju delvis om vad man tycker är roligt också.

"Bra tumregel för att klara loppet.

Träna lika långt i veckan som loppet är långt.

Tycker att det stämmer på det mesta, Mara, 1/2mara, skidåkning osv."

Tok heller! Det stämmer bara om man skall tävla lagom långt. Det är en värdelös tumregel för en hund

Och jag skulle säga att det är lite för lite med 9 mil cykel i veckan för att vara väl förberedd för en halv IM. Men det är klart, om man kör 9 mil kvalitetsträning med tempo, intervaller etc. så kan det säkert räcka.

Nja, den tumregeln är inte för att komma väl förbered utan för att klara loppet.
Helt övertygad om att man med 9mil/veckan klarar av cykelmomentet på en 1/2 ironman.

Om jag cyklar 9mil, simmar 2k och springer 2,1mil i veckan så klarar jag av att gå i mål

Det håller jag med dig om. Men det är roligare att vara bättre förberedd än så! Det hela hänger ju på hur mycket man vill och har möjlighet att träna.

12