Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

I senaste RW påstod de att maraton är ca 8 ggr jobbigare för kroppen än en halvmara. Stämmer det? Hur klassar ni Lidingöloppet i jämfört med de andra sträckorna?
Om man bara har som målsättning att klara av loppen på en godkänd tid. Hur klassar ni träning

Detta varierar nog kraftigt från individ till individ. Mina skattningar "mellan tummen o pekfingret":
Hur jobbigt själva loppet är har jag svårt att ange nån exakt faktor på. Maran är klart jobbigare än Lidingö iallafall. Lättare att diskutera återhämtnin

Vi måste nog definera "återhämtning".
Jag sprang 35 km i lördags i ett för mej rätt hårt tempo.
Kl 10 nästa morgon var det dags för intervallträning på Djurgårn! 🙂

Och jag är INTE nån van långlöpare, springer 10-12 km några ggr per vecka.

Visst, det går att springa intervaller dagen efter Lidingöloppet, men skaderisken är väldigt mycket större än när man är utvilad. Det är bara att välja: träna hårt eller träna smart 😉

För min egen del tyckte jag att LL slet mer på musklerna medans SM slet mer på leder/senor. SM liksom nötte ner kroppen på ett annat sätt än LL.

LL tycker jag nog var 8 ggr jobbigare än en ½ mara iaf. Men som tidigare kommentarer - det är nog olika för olika personer. + olika dagsform.
Kan ej svara för SM - inte än, men fråga igen i början på juni ;).
Iaf - kan säga att ½ mara är ju sånt som man k

Har bara sprungit GBG halvmara och LL.
Dagen efter GBG kände jag inget och kunde nog tränat.
Dagen efter och två veckor efter LL hade jag ont i knäna. Släppte på för mycket i utförsbackarna tror jag.