Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpninghalvmarathon
You need to log in to create posts and topics.

12

Hej! vet ni hur lång tid återhämtningen tar efter ett halvmarathon?

Det är väl individuellt. Men för mig stämmer tumregeln "lika lång återhämtning i veckor som loppet är långt i mil". Alltså 2 veckor efter en halvmarathon.

så de är omöjligt att springa ett lopp efter 1 vecka igen?

Om jag har maxat på loppet så kan jag nog springa ett lopp veckan efter. Men de gånger jag har gjort det så har prestationen inte blivit den önskade. Så för att kunna prestera på topp behöver i alla fall jag minst 2 veckor.

Beror på hur ovan du är vid ansträngningen. Springer du mycket (säg 4-5 mil/v eller mer), är du nog fräsch en vecka efter!

ja springer minst 5 gånger i veckan! så de skulle kunna gå då?

Om du tar det lugnt nog, så går det säkert. Du är väl ganska ung också, då hämtar man sig fortare!

Klart det går att springa. Frågan är hur du kommer att prestera. Om du kör full tävlingsfart på båda så kanske det blir tufft eller så går det alldeles utmärkt.

Det finns flera tävlingar som pågår under flera dagar med ett marathon om dagen och för dem s

Mitt svar gällde om att prestera. Annars är det så klart inga problem. Men jag behöver 2v. Å andra sidan är jag ju en veteranlöpare och vi behöver väl ofta lite längre återhämtning.

ja ja är ganska ung 18 år! men jag ska nog testa om de går i alla fall

12