Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelHej experter! Hyffsad träningscyk …
You need to log in to create posts and topics.

12

Efter att ha ägnat de senaste 5 åren till löpning och att det INTE blir billigare att åka bil går nu tankarna till att ersätta viss löpträning med lite cykelpendling på ca 25km enkel till/från jobbet.

Bara det att jag har _ingen aning_ om typ av cykel oc

Du vill troligtvis inte ha en hybrid utan en Cycle Cross(CX).

Jeg kjøpte meg en TREK 1000 racersykkel for 4 år siden, kostet 10.000 og fungerer helt greit til pendling 60 km tur/retur.

Hybrid med bockstyre existerar normalt inte, närmast ligger cyclocross som är ett bättre alternativ särskilt när turerna blir längre.

Hej,

På frågan om man kan få en hyfsad pendlarcykel för runt 5000:- så svarar jag: Ja. Köper du nytt så är kanske utbudet inte jättestort om man tittar på riktpriser, men på fjolårets modeller eller på höstrean bör du kunna hitta en del. På begagnatmarkn

Jag håller med dom andra, Cyclocross känns som om det skulle passa dina behov perfekt, jag pendlar själv på en sådan och är extremt nöjd.

Under 5000:- kan det bli trixigt att hitta en sådan i någorlunda kvalitet men tänk på alla pengar du sparar på att c

Vore jag du hade jag köpt en sådär 7-10 år gammal racer eller hybrid av god kvalitet för 3-4000 begagnat, och så lagt 1-2000 på att komplettera m skärmar, lyse, bra däck, sadel som känns ok.

Det är svårt att sätta "bra däck" och skärmar på en racer, därför kan det vara lämpligt med en cx, gärna begagnad...

Whatever. Det finns ju bättre o sämre däck även i smala dimensioner ...

CX är ju en ganska ny cykeltrend så det är sämre utbud på bra lite äldre begagnade där. En bra tio år gammal stålracer kan ju vara billig. Annars är såklart det optimalt med CX.

CycleCross har väl funnits i drygt 100 år.

12