Quote from Funbeat user on 23 January 2010, 23:08Skillnaden på en dyr hjälm resp. billig hjälm:
Med den dyra hjälmen sponsrar man proffsen lite mer...
En dyr hjälm har mer armering i cellplasten för att kunna ha större hål, bättre ventilaton samt för en lättare konstruktion.
Dyrare hjälmar brukar ha
Skillnaden på en dyr hjälm resp. billig hjälm:
Med den dyra hjälmen sponsrar man proffsen lite mer...
En dyr hjälm har mer armering i cellplasten för att kunna ha större hål, bättre ventilaton samt för en lättare konstruktion.
Dyrare hjälmar brukar ha
Quote from Funbeat user on 24 January 2010, 08:50Hej på er.
(Giro Animas 06)
Och då kommer den klassiska frågan. Hur länge ska man ha/köra med en hjälm. 4 år, mer, mindre? Kanske dax att köpa en ny hjälm. Ja det är frågan.
Själv så har jag nog aldrig kört med en hjälm som är 4/5 år, det har liksom g
Hej på er.
(Giro Animas 06)
Och då kommer den klassiska frågan. Hur länge ska man ha/köra med en hjälm. 4 år, mer, mindre? Kanske dax att köpa en ny hjälm. Ja det är frågan.
Själv så har jag nog aldrig kört med en hjälm som är 4/5 år, det har liksom g
Quote from Funbeat user on 24 January 2010, 08:57En skärm måste ju försämra hjälmens skyddsegenskaper om den slår i asfalten. Om man tänker sig att man slår i asfalten med skärmen först, vilket inte är helt omöjligt efersom den sticker ut. Borde det inte finnas större risk att hjälmen åker bak i nacken
En skärm måste ju försämra hjälmens skyddsegenskaper om den slår i asfalten. Om man tänker sig att man slår i asfalten med skärmen först, vilket inte är helt omöjligt efersom den sticker ut. Borde det inte finnas större risk att hjälmen åker bak i nacken
Quote from Funbeat user on 24 January 2010, 09:06En hjälm slits ju inte. Men har man slagit den i asfalten är det alltid skäl att byta, oberoende om det har uppstått någon spricka i den eller inte.
En hjälm slits ju inte. Men har man slagit den i asfalten är det alltid skäl att byta, oberoende om det har uppstått någon spricka i den eller inte.
Quote from Funbeat user on 24 January 2010, 09:49Om man slår i asfalten med skärmen först, så har man helt andra bekymmer än att man har skärm på. Jag tippar att näsan sticker ut mer än skärmen, och hakan ligger inte så långt efter 🙂
Jag påminns om ett "valspråk" som någon i NYC har:
Always wear you
Om man slår i asfalten med skärmen först, så har man helt andra bekymmer än att man har skärm på. Jag tippar att näsan sticker ut mer än skärmen, och hakan ligger inte så långt efter 🙂
Jag påminns om ett "valspråk" som någon i NYC har:
Always wear you
Quote from Funbeat user on 25 January 2010, 10:25"En skärm måste ju försämra hjälmens skyddsegenskaper om den slår i asfalten. Om man tänker sig att man slår i asfalten med skärmen först, vilket inte är helt omöjligt efersom den sticker ut. Borde det inte finnas större risk att hjälmen åker bak i nacken
"En skärm måste ju försämra hjälmens skyddsegenskaper om den slår i asfalten. Om man tänker sig att man slår i asfalten med skärmen först, vilket inte är helt omöjligt efersom den sticker ut. Borde det inte finnas större risk att hjälmen åker bak i nacken
Quote from Funbeat user on 25 January 2010, 15:33Jo. Skärmen kan ju kila fast. Det kan medföra en knäckt nacke.
Jo. Skärmen kan ju kila fast. Det kan medföra en knäckt nacke.
Quote from Funbeat user on 25 January 2010, 15:36Är inte alla skärmar gjorda så att de lossnar vid första bästa krasch? Det finns för övrigt inget som säger att inte hjälmens framkant fastnar ändå.
/Fredrik
Är inte alla skärmar gjorda så att de lossnar vid första bästa krasch? Det finns för övrigt inget som säger att inte hjälmens framkant fastnar ändå.
/Fredrik
Quote from Funbeat user on 25 January 2010, 16:10Det brukar vara problem att få skärmen att sitta kvar ...
Det brukar vara problem att få skärmen att sitta kvar ...
Quote from Funbeat user on 25 January 2010, 16:59Jag inbillar mig att frånvaro av skärm som skymmer sikten när man har händerna i bocken är en säkerhetsfunktion hos racerhjälmar.
Jag inbillar mig att frånvaro av skärm som skymmer sikten när man har händerna i bocken är en säkerhetsfunktion hos racerhjälmar.