Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelHjälp, vilken cykel ska jag välj …
You need to log in to create posts and topics.

12

Jag har efter att ha spinnat en längre tid inomhus bestämt mig för att
köpa en landsvägscykel och har tänkt att cykla VR 2012, vilket innebär att jag måste börja träna den här sommaren. Tränar rätt mycket kondition och springer och åker skidor, men har in

Om du inte vill köpa för "billig" cykel, så rekommenderar jag 105 på din första cykel.

Annars finns det Centaur eller Athena.

Ett alternativ kan ju vara att köpa begagnad med bra komponenter. Det gjorde jag med min första cykel, och blir du sedan frälst i sporten kan du byta upp dig senare.

Jag hittade min på happymtb.org Sedan är jag ju rätt lång så det kan ju vara lättare för

du ska köpa en cykel som du kan anse dej ha råd med, varför skaffa dej en dyr cykel som står i garaget om du tröttnar, gör som cykelhandlarna säger, runt 7000 är säkert bra för dej, att komponenterna är olika bra är välkänt, men för en motionär så duger f

Hej Josefin!

Jag tycker att frågan bör ses i ett litet större perspektiv än "bara" Vätternrundan. Jag har kompisar som tränat för och kört Vätternrundan med både Sora och Tiagra och de har inte funnit något att klaga på avseende utrustningen de använt...

Kloka ord av Janne m fl ovan.

Eftersom du siktar på VR 2012 så hinner det flyta mycket vatten under broarna innan dess. Du hinner tappa intresset innan dess (föga troligt), andra saker i ditt liv kan ändra sig eller så blir du helsåld på cykel.
Jag har k

Oändligt mycket bättre att cykla på en cykel man har råd med än ingen alls. Har en Tiagracykel som gått långt över 1000 mil trots minimalt underhåll. Köp en beg cykel för 3-5000 i rätt storlek, o byt upp dig när du blivit såld.

Den här tar dig säkert run

...och eftersom du inte cyklat ute förut, så tillkommer 3000-xxxxx kr i prylar. Kläder, pedaler, hjälm, glasögon, flaskställ, flaskor, sadelväska, pump, dator.

O just därför är det ibland klokt att börja med en beg motionsracer där man kanske får med pedaler o div annat i priset.

Att den sen inte är perfekt för lång o tuff träning i branta backar eller spurtar genom snäva kurvor kan ju spela mindre roll för de

12