Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelHjälp med ramstorlek
You need to log in to create posts and topics.

Hej!

Här kommer en fråga som har varit uppe ett antal gånger innan...

Jag är lite sugen på att köpa en racer, förmodligen begangat, eftersom jag i princip är helt ny på det här. Jag har hittat en med ramhöjd 46 cm. Är detta samma sak som ramstorlek 46?

Finns två enkla mått som du kan använda dig av för att få en hum om var du ska börja.
Mät upp din benlängd: ställ dig mot en vägg, kör upp en bok i röva, seså fega inte, kör den ända upp! markera toppen på boken på väggen med en penna. Mät sen från golvet

Cykelns geometri är viktigare. Jag är också 160cm och har en racer med ramstorlek 50. Tycker att den passar alldeles utmärkt!

Ett viktigt mått är det mellan sadeln och styret eftersom det inte är bra att ha en för kort styrstam på cykeln (blir väldigt ob

http://www.competitivecyclist.com/za/CCY?PAGE=FIT_CALCULATOR_INTRO

Det kan vara en slopad ram som du har tittat på.

Slopar man ramen helt och hållet blir den väldigt liten.

Jag är 158 cm lång och har storlek 48. Tycker att det är bra, men jag vet att försäljaren valde mellan den och 46,5 och jag tror egentligen att det blev denna för att det var den som fanns, så det är möjligt att en lite mindre skulle varit ännu bättre...

Obs! 0,883 inte 0,882 eller 0,881 🙂

Ja leif, den där tusendelen är skitviktig. 😉

brukar själv faktiskt rekommendera 0,885 för då tror dom att jag efter ingående studier kommit på nåt eget och revolutionerande 🙂

Vad gäller Canyons hemsida så rekommenderade den svenska representanten att plussa en storlek på resultatet av deras storleks-guide. Han ansåg att den räknade ut en för liten storlek. Så jag beställde en strlk 60 istället för 58 som jag "egentligen" skull