Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelHjälp med ramstorlek
You need to log in to create posts and topics.

Vänta till leveransen innan du säger något om storleken.

Vet ej om Canyon gjort om sin storleksväljare, men när jag beställde förra sommaren föreslog de 64 eller 62. Tog 62 vilket vart bra. Men följ övrigas råd att dubbelchecka dina mått hos både Wrenchscience och competitive cyclist. /David

Jag har varit inne på de olika storleksguiderna och mätt och fixat. Tack för hjälpen 🙂

Mitt tips är om du hamnar mellan två ramstorlekar ska du ta den större när det gäller LVG.

"Mitt tips är om du hamnar mellan två ramstorlekar ska du ta den större när det gäller LVG."

Stefan kan du utveckla ditt resonemang lite mer ingående.
Varför jag frågar är jag har hört det motsatta.

Bäst vore väl att ta den som känns bäst i längden i så fall? Eftersom att höjden går att justera väldigt enkelt och väldigt mycket med sadelhöjden.

Det är inte bra om man det blir för trångt över cykeln, man vill kunna komma ner ordentligt och hitta flytet där i LVG.
Med MTB tycker jag att det är viktigare att kunna manövrera o trixa så då bör man välja nedåt i storlek. Där är heller inte vindmotstån

Har läst igenom flera hemsidor och många av dem anser att jag ska ha storlek 58 eller L. Har en gamal MTB på 58 som jag anser är för liten. Siktar på att köpa en cyclocross på storlek 60. Jag är 187 cm och har en benlängd på 88 cm.

Har du en MTB på 58cm som du tycker är för liten?! Hur lång är du egentligen? 240cm?;)

Det stämmer ganska bra det, gränsen för 58/L ligger på 185 cm.

Edit. Skiljer sig mellan olika tillverkare/ramar