Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelHjälp med sadelstolpe
You need to log in to create posts and topics.

12

Det borde finnas på godtycklig bensinmack som har aningen större sortiment än korv med bröd.

Bildelsfirmor typ Mekonomen och säkert större varuhus med en liten avdelning bilprylar har 5-56, Sonax eller WD40. Jag har de senaste 10 (?) åren använt WD40. Den luktar oslagbart godast (och måste därför vara bäst). Jag använder WD40 till att både putsa

@Mikael F:

Varför vill du kapa sadelstolpen (antar att det är en lös sadelstolpe du menar)? Finns inga större vinster, mest nackdelar, med att göra det utom om du håller på med ett super-lätt bygge där varje gram räknas.

Maria, se bara till att du inte låta det komma i närheten av nav, frihjul eller kullager i allmänhet. Att det används i detta fall är för att det tränger igenom det mesta och det är inte allt du vill att det tränger igenom.

Om det handlar om aluminium st

Coca Cola!

Daniel: Tack för länken! *läsa och bookmarka*

Niklas:
Jo anledningen är att jag bytte sadel och stolpe för ett tag sedan och den cykeln är egentligen aningen för stor till mej. Vilket gör att röret åkte in en bra bit i ramen för att få sadeln i rätt höjd. Det är "mycket" rör som kan fastna på så sät

Märkningen för minsta instick brukar vara en ring av längsgående räfflor på röret. Märket gäller förstås bara om du inte kapar röret. Om du sågar av en bit måste du flytta märket motsvarande längd närmare sadeln.

Tack så mycket för alla bra tips 🙂
Nu ska här lossas sadelstolpe (t+)

12