Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningHjälp med tips på löpträning!
You need to log in to create posts and topics.

Jag har tränat några månader nu och vill öka upp träningsdosen. Men hur mycket kan man öka upp utan att riskera överanstränga kroppen?

Har ni lite tips på hur man kan lägga upp lite olika löppass. Har en tendens att falla in i samma rutiner och bara köra

En tumregel är att inte öka med mer än 10% per vecka för att kroppen ska orka med att återhämta sig och undvika skador.
Ang träningstips så finns det också en hel del bra program som du lätt kan lägga in i din kalender beroende på vilka mål du har med tr

http://iform.se/traning/traningsprogram/lopprogram-for-latt-tranade

JAg vet inte vilken nivå du är på men den här guiden fick mig att springa milen 🙂
Flera andra intressanta program där för olika mål och utgångspunkter.

Öka inte mer än FEM procent per vecka i antingen fart ELLER distans. Lämpligaste sättet att öka distans är att lägga till distans på veckans distanspass (se nedan).

Ett dödssäkert sätt att köra fast och tappa sugen är att för tidigt påbörja ett program m

5% ökning innebär en ökning med 250m på en 5km sträcka.

Det låter onekligen lite. Jag fick tips om att öka med 20% per vecka fast gå tillbaka till föregående distans var 3:e vecka. Så om jag springer 3 gånger i veckan så blir det så här:

v1 5 5

Osäker på vilken nivå du är på (ser inte din träning) men att pulsera träningen för att undvika skador funkar bra jag tycker om det hela börjar bli lite seriöst.

Detta innebär att du vecka 1 springer t.ex. 3 mil
Vecka 2 4 mil
Vecka 3 5 mil
Vecka 4 2 mi

Många goda råd här, den variant jag hört är max 10% per vecka, men inte mer än 20% per år! Det jag också hört är att man blir som bäst 10 år efter att man börjar träna. Om man lägger upp en plan som är snabbare än så är det stor risk att man blir skadad.