Quote from Guest on 9 May 2011, 21:52Hej,
Jag är helt ny här på Funbeat och har hittat hit efter att ha googlat en hel del.
Jag skulle vilja ha hjälp med lite detaljer i min nuvarande och framtida träning. Om en vecka ska jag springa ett mil-lopp. Om 5 veckor ska jag springa ett till mil
Hej,
Jag är helt ny här på Funbeat och har hittat hit efter att ha googlat en hel del.
Jag skulle vilja ha hjälp med lite detaljer i min nuvarande och framtida träning. Om en vecka ska jag springa ett mil-lopp. Om 5 veckor ska jag springa ett till mil
Quote from Funbeat user on 9 May 2011, 22:021) Du hinner inte träna up dig nämnvärt på en vecka.
3) Neråt 42 borde inte vara något problem, om du tränar för det.
1) Du hinner inte träna up dig nämnvärt på en vecka.
3) Neråt 42 borde inte vara något problem, om du tränar för det.
Quote from Funbeat user on 9 May 2011, 22:37Kroppens kolhydrat/glykogenlager räcker gott och väl till ett 10km-lopp, så att kolhydratladda blir faktiskt både meningslöst och en nackdel då benen blir tyngre och klumpigare av detta. Själv hade jag inte denna kunskap för ett gäng år sedan, minns att j
Kroppens kolhydrat/glykogenlager räcker gott och väl till ett 10km-lopp, så att kolhydratladda blir faktiskt både meningslöst och en nackdel då benen blir tyngre och klumpigare av detta. Själv hade jag inte denna kunskap för ett gäng år sedan, minns att j
Quote from Funbeat user on 10 May 2011, 07:311. Ät som vanligt, men se till att äta den sista stora måltiden minst 2 timmar före loppets start (gärna 3 timmar). Om du vill äta mer närmare start tycker jag personligen att banan är lämplig mat (gärna ganska mogen och så klart ekologisk). Dryck kan var
1. Ät som vanligt, men se till att äta den sista stora måltiden minst 2 timmar före loppets start (gärna 3 timmar). Om du vill äta mer närmare start tycker jag personligen att banan är lämplig mat (gärna ganska mogen och så klart ekologisk). Dryck kan var
Quote from Funbeat user on 10 May 2011, 10:38Tack så mycket för svaren.
Ett problem jag brottas med är just längden på löppassen. Jag skulle säkert kunna springa ganska långt i lugnt tempo, men jag tycker att det blir tråkigt. Jag är egentligen ingen långdistanslöpare, utan mer explosiv, men sedan
Tack så mycket för svaren.
Ett problem jag brottas med är just längden på löppassen. Jag skulle säkert kunna springa ganska långt i lugnt tempo, men jag tycker att det blir tråkigt. Jag är egentligen ingen långdistanslöpare, utan mer explosiv, men sedan
Quote from Funbeat user on 10 May 2011, 10:50Utan att göra några drastiska ökningar - med skaderisk som följt - anser jag ändå att det är uppenbart att det är längden på träningspassen som måste jobbas uppåt för att du ska bli bättre. Allt talar för detta, både att du har bättre flås än uthållighet
Utan att göra några drastiska ökningar - med skaderisk som följt - anser jag ändå att det är uppenbart att det är längden på träningspassen som måste jobbas uppåt för att du ska bli bättre. Allt talar för detta, både att du har bättre flås än uthållighet
Quote from Funbeat user on 10 May 2011, 12:30Tack Markus.
Ytterligare en fråga då, eftersom det verkar som att ni är rörande överens att mina pass bör bli längre:
- Om jag börjar köra entimmespass, med tempo cirka 5.00 per kilometer... Är det då ok att gå två, tre gånger under passet nån minut per g
Tack Markus.
Ytterligare en fråga då, eftersom det verkar som att ni är rörande överens att mina pass bör bli längre:
- Om jag börjar köra entimmespass, med tempo cirka 5.00 per kilometer... Är det då ok att gå två, tre gånger under passet nån minut per g
Quote from Funbeat user on 10 May 2011, 13:05Jag gick precis under 40 minuter på milen, och jag håller inte 5:00/km på mina långpass. Kallar du mig joggare??? 😀
Jag föreslår att du saktar ner så att du kan springa hela tiden, och att du tom när du är klar känner att du nog kunde sprungit fortare o
Jag gick precis under 40 minuter på milen, och jag håller inte 5:00/km på mina långpass. Kallar du mig joggare??? 😀
Jag föreslår att du saktar ner så att du kan springa hela tiden, och att du tom när du är klar känner att du nog kunde sprungit fortare o
Quote from Funbeat user on 10 May 2011, 13:33Säger ungefär som Magnus, men i omvänd ordning. Att ta några gåpauser är helt ok, att puls & flås då tillfälligt sänks spelar ingen större roll, en timmas springande med eller utan pauser kommer ha god träningseffekt på benen. Sträckan är det avgörande. Å
Säger ungefär som Magnus, men i omvänd ordning. Att ta några gåpauser är helt ok, att puls & flås då tillfälligt sänks spelar ingen större roll, en timmas springande med eller utan pauser kommer ha god träningseffekt på benen. Sträckan är det avgörande. Å
Quote from Funbeat user on 10 May 2011, 14:25Hahaha Magnus, Nej om du springer milen under 40 är du utan tvekan en löpare av guds nåde 😉
Stort tack för era synpunkter. Jag ska nog gå ner på ett långsamare tempo, typ 5:30 vid långpass och försöka fixa 11 km på en timme. Första testet blir nästa vec
Hahaha Magnus, Nej om du springer milen under 40 är du utan tvekan en löpare av guds nåde 😉
Stort tack för era synpunkter. Jag ska nog gå ner på ett långsamare tempo, typ 5:30 vid långpass och försöka fixa 11 km på en timme. Första testet blir nästa vec