Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningHjälp till nybörjare!!!
You need to log in to create posts and topics.

12

Hallå!

Jag är en oerfaren löpare som hittills sprungit 3ggr på 1,5 vecka för att komma igång och får lite bättre kondition.

Jag har lite puls funderingar... Jag använder mig av Garmins 910xt och kan ingenting om pulsträning (mer än det lilla jag läst på

Hej,

För att ta reda på din maxpuls så måste du göra ett maxpulstest. Ett exempel på hur du kan göra detta finner du på denna länk:
http://www.marathon.se/traning/sa-gor-du-ett-maxpulstest

Det kan skilja mycket på uträknad maxpuls och faktist maxpuls.

Det är viktigt att komma ihåg att 220-ålder och andra liknande formler gäller för grupper, inte enskilda individer. Samlar du många individer och beräknar snittet kommer det stämma hyfsat med dylika formler, men räknar du bara på dig själv kommer det med

Kolla också om du konstant ligger nära maxpuls när du joggar eller om det bara är någon enstaka spik i kurvan. Själv har jag problem med att min Garmin momentant ger mig ett löjligt högt maxpulsvärde. Rekordet hittills är 234 bpm under uppvärmning. Det ka

Tack för tipsen om maxpuls och uträkning av den. Återkommer i frågan när jag gjort ett maxpuls test på riktigt, utan uträkning.

Idag när jag var ute, så sprang jag 18 min och hade då en medelpuls på 177... alltså inte ett topp i diagrammet. Men som sagt.

Min man är 35, hans maxpuls ligger kring 198. Med det vill jag säga att de där formlerna är säkert helt okej på populationsnivå, men suger på individnivå. Ett maxpulstest gör du lätt, det tar bara ca en halvtimme, så slipper du fundera sen.

Eller strunta

Om du plötsligt blir rädd så lovar jag att din maxpuls är mycket högre än du kan tänka dig.
Det är för att kroppen ska pumpa snabbt som satan adrenalin.
Så du springer fort från faran.

dock så finns inte stora mängde av denna underbara hormon i kroppe

"Ett maxpulstest gör du lätt"

Nej, knappast. Då har du inte varit uppe i maxpuls.

Jag menade inte att det var lätt som i "inte jobbigt" utan lätt som i "inte komplicerat".

Ska du också börja med triathlon, Johan? Man blir ju nyfiken!

12