Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Träningsdagboksdelen i FunBeat kan användas på många sätt beroende på vilka behov du har. Den är avsedd att kunna användas både för dig som bara vill ha en enkel möjlighet att notera vad du gjort och för dig som vill ha avancerade möjligheter till statist

Hej Olle

Jag skulle önska att man i avancerade parametrar kunde fylla i A-skalan, dvs hur mycket tid man tränat i A1-A5.

A1 är återhämtande träning
A2 lågintensiv
A3 medelintensiv
A4 högintensiv upp till tröskeltempo
A5 över tröskeln.

Denna skala använ

Intressant! Det går inte att göra nån översättning så länge, mellan Bor-skalan och denna?

Anders du har glömt A6 - Anaerobiska intervaller.

Hej igen.

Jo det går att göra en översättning, men eftersom borgskalan har sin grund i känslan och A-skalan (om den heter så) har sin grund i puls så stämmer det inte alltid.

En av tankarna med A-skalan är också att kunna analysera hur intensivt man tr

A6 menar jag ju...

Anders.
Borgskalan, i alla fall den 20 gradiga är defintivt uppbyggd på pulszoner och ingenting annat. RPE känslan av upplevd ansträngning ska alltså kunna klassas in i en pulszon.
Om vi för enkelhetens skull utgår iufrån att vi har en maxpuls på 200 så

Jovisst, Borgskalan är uppbyggd som du säger men det är känslan av ansträngning som är måttstocken. Pulsmätare som vi har idag fanns inte när Borgskalan skapades. 20 är max oavsett om du har 160 eller 225 som maxpuls. 6 är vila oavsett om du har 27 eller

Situps skulle jag vilja regga i antal snarare än tid/distans - skulle det gå att ordna?
Jag har satt upp som personligt mål att göra ett visst antal per vecka och det blir lite fel som det är nu.

Tacksam för svar! / Peace (hv)

Tillägg efter lite efte

kanonidé Maria (t+) ... att ingen tänkt på det tidigare?