Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Dyrt eller billigt?
Framhjul: Jag betalde 919 kr för shimano d-72 dynamonav, 649 kr för mavic cxp33 fälg och 328 kr för 36 st dt revolution ekrar (nipplar ingår)
Summa: 1896 kr för framhjulet.

Bakhjul: 1009 kr för Ultegra nav, 649 kr för mavic cxp33 fälg

ja, 4000kr var inte farligt, vad fick du för uppmätt vikt på dina hjul? har nog egentligen en budget på ca. 10 000kr när det gäller just hjulen, frågan är om det blir så mycket bättre än den setupen du just visade, oavsett hur mkt pengar man lägger?

Du kan ju välja, "high-end nav" och lite färre aerodynamiska ekrar om du vill få lätta snabba hjul, Dessa hjul har jag inte vägt men är förstås inte vikoptimerade med 36 ekrar och navdynamo (200gr extra), dom är tänkta att var mycket starka och försörja m

Hos http://www.poisonbikes.de kostar hjul enl Daniels spec ovan 302 Euro.
Poisonbikes är inte enbart billiga, de är dessutom duktiga hjulbyggare.
Jag har köpt fyra hjul från dem och de har alla varit runda, raka och med jämnt och HÅRT spända (>1100N) ekra

Vad är det som är fel med DT-rev ekrar i framhjulet?
Vad ska man ha fram då?

Dt-revolution ekrar var den rekommendation jag fick på cyclecomponents vid beställningen delarna till hjulbygget.

Enligt vissa så ska reduktionen av dessa ekrars mittsektion (1,5mm)ge ett litet flex som då räddar 2 mm ekerinfästningen (böjen) vid navflän

Daniel, märker du något av navdynamo? Den jag har på långfärdscykeln är lite trög (av äldre snitt) men jag har förstått att de nya har kommit mycket långt vad gäller att hålla motståndet till ett minimum.

Jag kommer nog att bygga fler hjul i framtiden och det är inte otroligt att jag följer dina råd om robustare ekrar, i alla fall på drevsida bakhjul där jag upplevde det rätt knepigt att spänna upp dt-rev ekrarna då de gärna roterar med ekernippeln.
Nästa

Vad tror ni istället om detta hjulparet då?

http://www.bike24.de/1.php?content=8;navigation=1;menu=1000,4,123,30;product=10349

Verkar vara en trevlig vikt på under 1,2kg, vad gäller styvhet och liknande har jag ingen aning om, någona v er som har erfar

Henrik, hjul är hjul och däck är däck. Det blir lite förvirrande ibland.

Dessa hjul kräver tubdäck, men det visste du kanske?