Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelhjul till vätternrundan
You need to log in to create posts and topics.

Håkan: Du har rätt ang lagerfriktion men jag nämde inte ens "mätning av lagerfriktion"

Du menar väl inte att du hänger vikter på hjulet för att kunna avgöra om ditt nav behöver service ?? 😉

Det är många mekkar och proffesionella hjulbyggare så påstår

Håkan: Priordning riktar sig till de flesta på forumet "motionister och elitmotionister" ska man köra Vätterrundan så antar jag rätta mig om jag har fel att man också vill använda det en del till vardaglig träning det gör de flesta jag känner.

Min prioi

Valentin78 -
Förstår jag dig rätt om du påstår att effektförlusten i nav är större än den effekt som pga aerodynamiken krävs för samma hjul i 40km/h?

Och då med vanliga normala, och normalt justerade, lager?
(Helt feljusterade nav där dessutom fettet är

Håkan: Om jag förstår dig rätt så ska vi tro att du har problem med att hitta artiklar, recensioner och tester på att Aerodynamik spar mer effekt kontra nav och lager: olika material, tillverkare, konstruktion bristande underhåll mm. ,kom igen med ett sva

David - Just det sistnämnda misstänker jag är en större hämmande faktor än hjulen för de flesta av oss motionärer...

Valentin:
Det är svårt att förstå dina inlägg, därför ber jag dig förtydliga för att vara helt säker.

Ännu en gång alltså:
Påstår du att effektförlusten hos vanliga normala, och normalt justerade, lager hos ett hjul som snurrar i 40km/h är större pga fri

Saxat från Håkan C

Skillnaden i tid på VR mellan det snabbaste av de hjul som redan nämnts i tråden (DA WH7850 C24 CL) och Zipp 404 kanttrådsd hjul på 1676g
låter sig enkelt upskattas mha http://www.analyticcycling.com/WheelsClimb_Page.html och kända dat

De flesta ligger på rulle mer än 90% av VingelRundan och då gäller andra parametrar.

Valentin78 -:

Menar du att snabba VR-cyklister och tävlingscyklister inte behöver bry sig om hur deras nav är justerade?

Det håller jag inte med om, dåligt justerade nav skall ingen ha.
Och att dåligt justerad nav kan leda till i hur hög effektförlust s

Det var du som skrev det, jag klippte in det i mitt inlägg 🙂 Ja jag påstår fortfarande att toppnav kontra normalnav ger större effektvinster på VR mellan 30-40km/h än lågprofil kontra högprofil. Problemet att det är svårt att sälja hjul på nav och lager