Quote from Funbeat user on 24 January 2010, 17:23Håkan: Du har rätt ang lagerfriktion men jag nämde inte ens "mätning av lagerfriktion"
Du menar väl inte att du hänger vikter på hjulet för att kunna avgöra om ditt nav behöver service ?? 😉
Det är många mekkar och proffesionella hjulbyggare så påstår
Håkan: Du har rätt ang lagerfriktion men jag nämde inte ens "mätning av lagerfriktion"
Du menar väl inte att du hänger vikter på hjulet för att kunna avgöra om ditt nav behöver service ?? 😉
Det är många mekkar och proffesionella hjulbyggare så påstår
Quote from Funbeat user on 24 January 2010, 17:59Håkan: Priordning riktar sig till de flesta på forumet "motionister och elitmotionister" ska man köra Vätterrundan så antar jag rätta mig om jag har fel att man också vill använda det en del till vardaglig träning det gör de flesta jag känner.
Min prioi
Håkan: Priordning riktar sig till de flesta på forumet "motionister och elitmotionister" ska man köra Vätterrundan så antar jag rätta mig om jag har fel att man också vill använda det en del till vardaglig träning det gör de flesta jag känner.
Min prioi
Quote from Berit Bengtson on 24 January 2010, 19:44Valentin78 -
Förstår jag dig rätt om du påstår att effektförlusten i nav är större än den effekt som pga aerodynamiken krävs för samma hjul i 40km/h?Och då med vanliga normala, och normalt justerade, lager?
(Helt feljusterade nav där dessutom fettet är
Valentin78 -
Förstår jag dig rätt om du påstår att effektförlusten i nav är större än den effekt som pga aerodynamiken krävs för samma hjul i 40km/h?
Och då med vanliga normala, och normalt justerade, lager?
(Helt feljusterade nav där dessutom fettet är
Quote from Funbeat user on 24 January 2010, 20:06Håkan: Om jag förstår dig rätt så ska vi tro att du har problem med att hitta artiklar, recensioner och tester på att Aerodynamik spar mer effekt kontra nav och lager: olika material, tillverkare, konstruktion bristande underhåll mm. ,kom igen med ett sva
Håkan: Om jag förstår dig rätt så ska vi tro att du har problem med att hitta artiklar, recensioner och tester på att Aerodynamik spar mer effekt kontra nav och lager: olika material, tillverkare, konstruktion bristande underhåll mm. ,kom igen med ett sva
Quote from Funbeat user on 24 January 2010, 20:11David - Just det sistnämnda misstänker jag är en större hämmande faktor än hjulen för de flesta av oss motionärer...
David - Just det sistnämnda misstänker jag är en större hämmande faktor än hjulen för de flesta av oss motionärer...
Quote from Berit Bengtson on 24 January 2010, 20:39Valentin:
Det är svårt att förstå dina inlägg, därför ber jag dig förtydliga för att vara helt säker.Ännu en gång alltså:
Påstår du att effektförlusten hos vanliga normala, och normalt justerade, lager hos ett hjul som snurrar i 40km/h är större pga fri
Valentin:
Det är svårt att förstå dina inlägg, därför ber jag dig förtydliga för att vara helt säker.
Ännu en gång alltså:
Påstår du att effektförlusten hos vanliga normala, och normalt justerade, lager hos ett hjul som snurrar i 40km/h är större pga fri
Quote from Funbeat user on 25 January 2010, 19:16Saxat från Håkan C
Skillnaden i tid på VR mellan det snabbaste av de hjul som redan nämnts i tråden (DA WH7850 C24 CL) och Zipp 404 kanttrådsd hjul på 1676g
låter sig enkelt upskattas mha http://www.analyticcycling.com/WheelsClimb_Page.html och kända dat
Saxat från Håkan C
Skillnaden i tid på VR mellan det snabbaste av de hjul som redan nämnts i tråden (DA WH7850 C24 CL) och Zipp 404 kanttrådsd hjul på 1676g
låter sig enkelt upskattas mha http://www.analyticcycling.com/WheelsClimb_Page.html och kända dat
Quote from Funbeat user on 25 January 2010, 19:21De flesta ligger på rulle mer än 90% av VingelRundan och då gäller andra parametrar.
De flesta ligger på rulle mer än 90% av VingelRundan och då gäller andra parametrar.
Quote from Berit Bengtson on 25 January 2010, 20:02Valentin78 -:
Menar du att snabba VR-cyklister och tävlingscyklister inte behöver bry sig om hur deras nav är justerade?
Det håller jag inte med om, dåligt justerade nav skall ingen ha.
Och att dåligt justerad nav kan leda till i hur hög effektförlust s
Valentin78 -:
Menar du att snabba VR-cyklister och tävlingscyklister inte behöver bry sig om hur deras nav är justerade?
Det håller jag inte med om, dåligt justerade nav skall ingen ha.
Och att dåligt justerad nav kan leda till i hur hög effektförlust s
Quote from Funbeat user on 26 January 2010, 16:03Det var du som skrev det, jag klippte in det i mitt inlägg 🙂 Ja jag påstår fortfarande att toppnav kontra normalnav ger större effektvinster på VR mellan 30-40km/h än lågprofil kontra högprofil. Problemet att det är svårt att sälja hjul på nav och lager
Det var du som skrev det, jag klippte in det i mitt inlägg 🙂 Ja jag påstår fortfarande att toppnav kontra normalnav ger större effektvinster på VR mellan 30-40km/h än lågprofil kontra högprofil. Problemet att det är svårt att sälja hjul på nav och lager