Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelhjulbyggarråd
You need to log in to create posts and topics.

12

Gaffeln på min liggcykel börjar närma sig sitt slut (rejält slitet i hålet till bromsbulten), och jag tänkte köpa ny och då gå över till skivbroms fram. Cykeln kommer användas för pendling samt randonné.

Totalbudget under 10 000 kr, följande delar är de

Eftersom Flo 30-fälgen väger 540g, och är 30mm hög, borde 28 ekrar räcka.
Åtminstone om du väljer ekrar typ DT Comp och spänner dem HÅRT, till åtminstone 1200N skulle jag tro.
Men det gäller hjulets styrka, vill du att hjulet även skall bli starkt och sty

Tack för tipsen! Jag kommer nog inte bromsa så länge åt gången, så överhettningsrisken är nog inte så stor, däremot så kan det ju bli hårt.

Om jag har förstått det rätt så bör du då välja en skiva med stor diameter,
och om det finns: genomgående axel istf QR,
vad klarar gaffeln?

Har du slagit ett öga på actionsports.de, dom lär vara duktiga att bygga hjul efter vad jag läst på happy!

Tack för tipset Patric, men jag tror jag skaffar en lokal hjulbyggare istället iom att jag kommer behöva beställa fälg och navdynamo från olika tillverkare och åtminstone 28 ekers SON-nav inte är bland de vanligaste komponenterna..

@Håkan: Nu blev jag fö

Petter WR skrev:
> jag trodde stor skiva var till för att den inte skulle bli så varm.

Både och faktiskt, åtminstone som jag förstår det.
Kraften som behövs blir ju mindre ju längre hävstången blir,
jmf kraft o rörelse hos en vanlig fälgbroms (fälgen mot

Tack 🙂

Nu brister terminologin lite för mig, men jag trodde axeln bara var där för att förhindra att hjulet hoppar ur. Det är ju ändå ett par bitar som sticker ut från navet och som gör att det inte går att skjuta framåt eller bakåt även om man plocka

Det har de senaste åren blivit vanligare och vanligare med genomgående axel på MTB-gafflar och hjul.
Detta är inte ngn "modenyck" utan det fyller en verklig funktion,
(minst) två funktioner;

1-Skivbromsens reaktionskrafter hamnar i ena gaffelbenet, med g

Tack så mycket för infon 🙂

Tyvärr behöver jag en rak gaffel och whisky parts verkar bara ha genomgående som är konisk..

Så då är frågan om det finns någon annan gaffel som skulle kunna funka.. De vibrationsdämpande egenskaperna från en kolfibergaffel ä

12