Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelHoppande växlar
You need to log in to create posts and topics.

Nu skall jag avslöja min totala "tumme-mitt-i-näven" mentalitet:

När jag ställer mig upp och tar i lite på min hoj så är det liksom som om växlarna "hoppar" eller att kedjan liksom missar ett par kuggar... Det sker inte på alla drev, utan mest på de mitt

Är kedjan utbytt samtidigt med kassetten så är det antingen stel länk eller dåligt justerat växelläge?

Kanske kan vara växelväljaren som är lite glapp då det sker just på de mittersta växlarna. Är växelväljarens fjäder sliten?

Är det samma fenomen om du har lilla eller stora klingan fram?
Jag fick byta mina framklingor då de var väldigt vassa och orsakade

Med största sannolikhet är kedjan och kasetten sliten, det brukar först märkas på dreven i mitten eftersom de används mest...

Det kan vara en kärvande bakväxel som inte spänner kedjan tillräckligt eller för lång kedja osv

Om det inte är förslitning (annars kan en ny kedja med sliten kassett ge just dessa problem) skulle jag tro att du inte har justerat växlarna rätt. De fasta lägena ska ju hamna mitt för dreven, ligger kedjan lite snett kan den försöka hoppa till nästa. I

Jag råkade ut för exakt det du beskriver. Jag trodde mig ha en ganska ny kassett där bak och bytte bara kedja. Kedjan hoppade på de mittersta dreven (de jag kör mest på) och jag justerade och joxade en massa utan framgång. Det upphörde när jag vände på ku

Har du 12:an inne vid ekrarna?

Det där var ett tips att komma ihåg (t+)

Byt cykel.

>David

Nja, inte direkt. Eftersom jag kör till jobbet på en "räser" från 80-talet är kassetten delbar. Varje drev kan enkelt lossas och vändas 180 grader, vilket innebär att den icke slitna delen av kuggarna blir den som möter kedjan. För övrigt köpte ja