Quote from Guest on 8 April 2009, 22:55Nu skall jag avslöja min totala "tumme-mitt-i-näven" mentalitet:
När jag ställer mig upp och tar i lite på min hoj så är det liksom som om växlarna "hoppar" eller att kedjan liksom missar ett par kuggar... Det sker inte på alla drev, utan mest på de mitt
Nu skall jag avslöja min totala "tumme-mitt-i-näven" mentalitet:
När jag ställer mig upp och tar i lite på min hoj så är det liksom som om växlarna "hoppar" eller att kedjan liksom missar ett par kuggar... Det sker inte på alla drev, utan mest på de mitt
Quote from Funbeat user on 8 April 2009, 23:05Är kedjan utbytt samtidigt med kassetten så är det antingen stel länk eller dåligt justerat växelläge?
Är kedjan utbytt samtidigt med kassetten så är det antingen stel länk eller dåligt justerat växelläge?
Quote from Funbeat user on 9 April 2009, 08:26Kanske kan vara växelväljaren som är lite glapp då det sker just på de mittersta växlarna. Är växelväljarens fjäder sliten?
Är det samma fenomen om du har lilla eller stora klingan fram?
Jag fick byta mina framklingor då de var väldigt vassa och orsakade
Kanske kan vara växelväljaren som är lite glapp då det sker just på de mittersta växlarna. Är växelväljarens fjäder sliten?
Är det samma fenomen om du har lilla eller stora klingan fram?
Jag fick byta mina framklingor då de var väldigt vassa och orsakade
Quote from Funbeat user on 9 April 2009, 08:44Med största sannolikhet är kedjan och kasetten sliten, det brukar först märkas på dreven i mitten eftersom de används mest...
Det kan vara en kärvande bakväxel som inte spänner kedjan tillräckligt eller för lång kedja osv
Med största sannolikhet är kedjan och kasetten sliten, det brukar först märkas på dreven i mitten eftersom de används mest...
Det kan vara en kärvande bakväxel som inte spänner kedjan tillräckligt eller för lång kedja osv
Quote from Funbeat user on 9 April 2009, 10:14Om det inte är förslitning (annars kan en ny kedja med sliten kassett ge just dessa problem) skulle jag tro att du inte har justerat växlarna rätt. De fasta lägena ska ju hamna mitt för dreven, ligger kedjan lite snett kan den försöka hoppa till nästa. I
Om det inte är förslitning (annars kan en ny kedja med sliten kassett ge just dessa problem) skulle jag tro att du inte har justerat växlarna rätt. De fasta lägena ska ju hamna mitt för dreven, ligger kedjan lite snett kan den försöka hoppa till nästa. I
Quote from Funbeat user on 9 April 2009, 10:25Jag råkade ut för exakt det du beskriver. Jag trodde mig ha en ganska ny kassett där bak och bytte bara kedja. Kedjan hoppade på de mittersta dreven (de jag kör mest på) och jag justerade och joxade en massa utan framgång. Det upphörde när jag vände på ku
Jag råkade ut för exakt det du beskriver. Jag trodde mig ha en ganska ny kassett där bak och bytte bara kedja. Kedjan hoppade på de mittersta dreven (de jag kör mest på) och jag justerade och joxade en massa utan framgång. Det upphörde när jag vände på ku
Quote from Funbeat user on 9 April 2009, 12:20Har du 12:an inne vid ekrarna?
Har du 12:an inne vid ekrarna?
Quote from Funbeat user on 9 April 2009, 12:31Det där var ett tips att komma ihåg (t+)
Det där var ett tips att komma ihåg (t+)
Quote from Funbeat user on 9 April 2009, 17:12Byt cykel.
Byt cykel.
Quote from Funbeat user on 9 April 2009, 21:03>David
Nja, inte direkt. Eftersom jag kör till jobbet på en "räser" från 80-talet är kassetten delbar. Varje drev kan enkelt lossas och vändas 180 grader, vilket innebär att den icke slitna delen av kuggarna blir den som möter kedjan. För övrigt köpte ja
>David
Nja, inte direkt. Eftersom jag kör till jobbet på en "räser" från 80-talet är kassetten delbar. Varje drev kan enkelt lossas och vändas 180 grader, vilket innebär att den icke slitna delen av kuggarna blir den som möter kedjan. För övrigt köpte ja