Quote from Funbeat user on 9 April 2009, 21:05Då har du en krans och inte en kassette.
Då har du en krans och inte en kassette.
Quote from Funbeat user on 12 April 2009, 10:30Alla svar finns förvisso redan i alla gedigna svar... Men fenomenet som beskrivs tycker jag väl passar in på symptomen "Rappande kedja". Dvs. att kedjan, ofta vid belastning, liksom hoppar i längdriktningen (inte i sida). Det är isf ofelbart symptomen på
Alla svar finns förvisso redan i alla gedigna svar... Men fenomenet som beskrivs tycker jag väl passar in på symptomen "Rappande kedja". Dvs. att kedjan, ofta vid belastning, liksom hoppar i längdriktningen (inte i sida). Det är isf ofelbart symptomen på
Quote from Funbeat user on 13 April 2009, 22:51Tack för alla insiktsfulla och engagerade råd. Det verkar som om jag skall byta kedja som första steg. Får bli en sväng till Cykloteket på tisdag.
Tack för alla insiktsfulla och engagerade råd. Det verkar som om jag skall byta kedja som första steg. Får bli en sväng till Cykloteket på tisdag.
Quote from Funbeat user on 22 April 2009, 15:13Är kedjan ny kan det vara "niten" som de använder när de sätter ihop kedjan. Den kan tryckas på för hårt vilket resulterar i att kedjan blir stum just där. Om man trampar bakåt så är det lätt att se om det är en viss länk som kärvar. Pröva detta innan du
Är kedjan ny kan det vara "niten" som de använder när de sätter ihop kedjan. Den kan tryckas på för hårt vilket resulterar i att kedjan blir stum just där. Om man trampar bakåt så är det lätt att se om det är en viss länk som kärvar. Pröva detta innan du
Quote from Funbeat user on 18 May 2011, 09:47Hoppar på denna gamla diskussion eftersom jag har samma problem.
När jag belastar drivsystemet så hoppar kedjan.
Har bytt kedja, växelvajrar och efter mycket pill även nu lyckats justera växlarna så de löper fint när den är upphängd på mekstället.
Är
Hoppar på denna gamla diskussion eftersom jag har samma problem.
När jag belastar drivsystemet så hoppar kedjan.
Har bytt kedja, växelvajrar och efter mycket pill även nu lyckats justera växlarna så de löper fint när den är upphängd på mekstället.
Är
Quote from Mikaela Lexén on 18 May 2011, 10:56Ignatius skrev:
"Är steg 2 ny kassett? Den nuvarande har gått c:a 1600 - 1800 mil.
Ska man även passa på att byta främre vevparti?"Då bör det vara dags för ett byte av kassetten. Det är säkerligen därför kedjan hoppar.
Du kanske även behöver byta drev
Ignatius skrev:
"Är steg 2 ny kassett? Den nuvarande har gått c:a 1600 - 1800 mil.
Ska man även passa på att byta främre vevparti?"
Då bör det vara dags för ett byte av kassetten. Det är säkerligen därför kedjan hoppar.
Du kanske även behöver byta drev
Quote from Funbeat user on 18 May 2011, 14:11Drev....
Naturligtvis 🙂Ny kasset inköpt på lunchen.
Börjar med att byta den och ser om det slutar att hoppa.Tack!
Drev....
Naturligtvis 🙂
Ny kasset inköpt på lunchen.
Börjar med att byta den och ser om det slutar att hoppa.
Tack!
Quote from Funbeat user on 18 May 2011, 18:06Om du har syklet like langt (18 000 km.) på krank drevene så tror jeg også at de bør sjekkes.
Kjedet kan "glippe"over på storskiven om de er slitt. Det kan ofte føles som om giret hopper bak.Tennene skal være flate på toppen, ikke spisse.
Om du har syklet like langt (18 000 km.) på krank drevene så tror jeg også at de bør sjekkes.
Kjedet kan "glippe"over på storskiven om de er slitt. Det kan ofte føles som om giret hopper bak.
Tennene skal være flate på toppen, ikke spisse.
Quote from Funbeat user on 19 May 2011, 08:26Kassetten byttes igår och kedjan slutade hoppa (t+)
Edit: Hur länge räknar man att kassett och drev håller?
Jag blev mäkta förvånad att det var så lätt att byta kassetten.
Varför har jag lämnat in cykeln på verkstad alla dessa år...?Även dreven komme
Kassetten byttes igår och kedjan slutade hoppa (t+)
Edit: Hur länge räknar man att kassett och drev håller?
Jag blev mäkta förvånad att det var så lätt att byta kassetten.
Varför har jag lämnat in cykeln på verkstad alla dessa år...?
Även dreven komme
Quote from Funbeat user on 19 May 2011, 13:06Jag hade också det problemet på min cykel. Efter att jag lämnat in cykeln till en cykelverkstad kunde de konstatera att växlarna inte var "påkopplade" som de skulle. De fixade den för 100kr sedan fungerade cykeln utmärkt... ... tills jag fick punka på bak
Jag hade också det problemet på min cykel. Efter att jag lämnat in cykeln till en cykelverkstad kunde de konstatera att växlarna inte var "påkopplade" som de skulle. De fixade den för 100kr sedan fungerade cykeln utmärkt... ... tills jag fick punka på bak