Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningHopprep vs löpning
You need to log in to create posts and topics.

Är nybörjare med det här jogging löpning och nu undra jag om man kan gämföra löpning med hopprep. Menar om jag hoppar en kvart vad kan det då ha gett om man gämför detta med jogging ungefär. 500 m 1000 m eller rent av 1500 m. svett blir jag efter 5 min å

På vilket sätt tänker du dig jämförelsen? De tränar lite olika saker. Tittar man på energiförbrukningen är de väl ganska likvärdiga, beror helt på hur intensivt man kör löpning resp. rephoppning. (enl. http://www.caloriesperhour.com)

Jag spinger 45 min i lätt jogging men orkar inte hoppa mer än max 30 min sen är jag totalt slut i kroppen så undra igentligen bara om det ger mer rent konditionsmessigt att hoppa än att löpa?

Gissar att en ovan rephoppar (som mig) har galet låg verkningsgrad, och gör av med väldigt mycket energi på sitt hoppande. I löpning har nog de flesta av oss nån sorts grundträning. Om du hoppar rep i ett par månader kommer du nog att tycka det blivit myc

ja så är det nog. Hoppar var annan dag då jag vilar från träningen. Kör 3x10 min nu för att på söndagarna se hur länge jag kan hoppa isträck. Har som mål 120 min hoppning innan göteborgsvarvet och ska ha sprungit totalt 150 mil + lite annan träning

Kommer nog att göra mycket för ditt löpsteg, gissar jag

positivt eller negativt anders;)

Jag tror på bättre spänst i steget