Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Lite bakgrund innan frågan:
Jag har efter 4 års uppehåll (graviditet etc) rivstartat med jogging igen (hade innan motionssprungit med 5km på 28 minuter som referens för de som undrar). Började sista mars i år med raska promenader och efter 2-3 veckor bör

Hur ofta har du sprungit? Var är smärtan mer exakt?

Jag har sprungit... 3-4ggr/veckan. 5-7km, någon gång längre. Springer lågintensivt skulle jag vilja kalla det. Testat intervaller men vågade inte forts med det när den här smärtan kröp sig på.

Smärtan sitter på framsidan, utsidan underbenen. Nedre halvan

Det är ju en typsik smärt för att man lyfter tårna vid löpningen. Jag brukar få det när man springer i snö. Det är ju som all träningsvärk att det gör ont, men har man kört på lite för tufft första gången så kan värken sitta i lite längre. Kör lite tiger

Ok, kan ligga ngt i det du skriver... Jag har försökt tänka "pose running" när jag sprungit senaste gångerna men kan inte direkt påstå att jag fått till det utan ist blivit trött i benen... Hm... kanske ska vila lite och sedan ta tjuren vid hornen igen då

Jag instämmer med Robert. Det bästa är om en kompis kan filma löpsteget, vilket inte alltid går att ordna (för att se om man lyfter tårna onödigt högt). Koncentrera dig på 180 steg per minut, vilket kan upplevas som väldigt trippande till en början. För a

http://idrottsskadeguiden.se/skador/underben,fotled#kompartmentsyndrom
Skulle det kunna vara kompartmentsyndrom?

@Lars Pensjö: Tack för ditt "räknings"-tips, enkelt och bra - ska själv kolla!

När ni pratar om att "lyfta tårna" är det samma som att man sträcker foten för mycket framåt i steget? Jag känner ju att framfotsisättningen ger mycket träningsvärk. Jag har gått en hel del i trappor i syfte att stärka just löparmusklerna och när man går

Det finns en lista av rörelser i löpsteget som verkar hänga ihop, men jag tror det är oklart vilken som leder till de andra:

1. Lång steglängd (låg frekvens), man landar med foten framför kroppens mittpunkt.
2. Kraftigt lyfta tår i varje steg.
3. Överkro