Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelHur analyserar och applicerar jag …
You need to log in to create posts and topics.

12

Jag har införskaffat en effektmätare, eller kanske snarare en kedjeeffektmätare, från Polar. Jag är inte intresserad av en diskussion om dess stora för- eller nackdelar utan om hur jag använder den data jag får ut av den.

Rent generellt, oavsett vilket f

Kan rekomendera "training and racing with a power meter" av Allen Hunter.

Den tar upp grunderna för hur man tränar med en effektmätare.

En bra grund är att göra sin effektprofil, dvs vad man kan prestera på olika långa intervaller. Allt från 5 sec ti

"Jag är medveten om att det finns väldigt bra böcker i ämnet men jag tränar hellre den tiden det skulle ta att sätta sig in och förstå vad som egentligen sägs."

Man kan ju då undra om du inte hade kunnat investera dina pengar lite klokare...Fördelen med

Poängen är inte att analysera enskilda pass utan se över tiden vad som ska åtgärdas. Jag kör alltid med Borg och har 600:an som lekkamrat.

"Man kan ju då undra om du inte hade kunnat investera dina pengar lite klokare...Fördelen med en wattmätare är ju att du får analyserat din träning på ett annat sätt än med endast puls men har du inte orken att ens lära dig det mest grundläggande tror jag

Mats N.

Tack, det var ett bra inlägg.

/Mats

På mina långa intervaller tar jag effekt/puls och fyller i det under "träningseffekt". Tanken är att jag med tiden ska se hur jag ligger till(mot mig själv) och hur jag förbättras/försämras.

Jag tror tipset om att läsa boken var väl menat. Jag har själv läst den och tycker att den innehåller det mesta du behöver för att komma igång med effektbaserad träning.

Det jag får ut av min effektmätare, om vi endast fokuserar på analysdelen, är följa

Om du kollar här:

Basic Principles of Cycling Training for Beginners

Så finns ett flertal program som utgår från effektmätning.
Du får börja med att mäta upp din kapacitet under säg 5 min
och sen utgår programmen för det.

Kommer gö

Skaffa detta program http://home.trainingpeaks.com/products-desktop/wko.aspx
oumbärligt för att kunna analysera datat. Det blir framförallt nyttigt ju mer data du lägger in och under längre tid. Där finns också bra förklaringar och instruktioner som går b

12